Ook Volksbank breidt compensatieregeling uit
In navolging van ABN AMRO en ING heeft ook de Volksbank zijn ‘compensatie-stroppenpot’ aangevuld. De verruiming van de compensatieregeling volgt na het oordeel van de Commissie van Beroep van het Kifid dat óók de rente op de misgelopen rente vergoed moest worden.
Door de uitspraak van het klachteninstituut neemt de Volksbank een extra voorziening van €4 miljoen op ten laste van het resultaat over het tweede halfjaar van 2022, bovenop de voorziening van €15 miljoen getroffen in 2021. De eerste groep klanten van SNS en RegioBank die in aanmerking komen voor de regeling, worden in september dit jaar geïnformeerd.
De oorsprong van de compensatieregeling is te herleiden naar een uitspraak van het Kifid in 2021 over een conflict tussen ABN AMRO en een klant. Het klachteninstituut oordeelde dat de klant te veel rente had betaald over een doorlopend krediet met een variabele rente die de klant tussen 2010 en 2018 had. Waar de bank in die periode zelf moest betalen daalden, gebeurden dit niet met de tarieven die de bank moest betalen.
Het Kifid stelt dat banken de marktrente moeten bepalen aan de hand van rentes die De Nederlandsche Bank en het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceren. Hoewel ABN AMRO beweerde dat deze rentes ongeschikt zouden zijn als referentiepunt, ging de Commissie van Beroep van het klachteninstituut hier niet in mee.
Inmiddels zijn op aandringen van de Autoriteit Financiële Markten veel kredietverleners gestopt met het aanbieden van doorlopende kredieten of hebben zij de voorwaarden aangepast. Daarnaast zijn veel banken begonnen met het compenseren van gedupeerde klanten.