‘Klimaat belangrijk, maar geen topprioriteit’

08 december 2023 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Door de weersextremen en klimaatrampen van afgelopen jaar maken steeds meer Nederlanders zich zorgen over het klimaat. Hoewel ruim de helft van de Nederlanders (56%) dan ook van mening is dat politieke partijen zich meer moeten inzetten om de opwarming van de aarde te gaan, was klimaat voor slechts 14% van alle kiezers bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen ook daadwerkelijk prioriteit nummer één.

Dat blijkt uit onderzoek van ASN Bank onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hoewel andere problemen (waaronder migratie of het woningtekort) op dit moment belangrijker worden gevonden, concludeert het duurzame merk van de Volksbank dat het klimaat nog altijd één van de belangrijkste thema’s is.  

ASN Bank pleit er dan ook voor dat de overheid en betrokken organisaties zich moeten blijven inzetten voor systeemverandering en een duurzame toekomst. Daarbij zou naast de technische uitvoering daarvan, de sociale kant niet vergeten moeten worden.

‘Klimaat belangrijk, maar geen topprioriteit’

“We moeten nu investeren om op lange termijn een welvarende samenleving te creëren waar iedereen van kan profiteren en die alle burgers zicht geeft op een goede toekomst”, legt Piet Sprengers uit. “Als we de huidige economische koers voortzetten, stijgen de kosten door klimaatverandering en milieuvervuiling.”

De Manager Duurzaamheidsstrategie en Beleid van ASN Bank is dan ook van mening dat milieuvervuiling zwaarder moet worden belast. Tegelijkertijd zouden milieuvriendelijke producten juist goedkoper moeten worden.

Sprengers wijst daarbij naar maatregelen zoals eerlijke beprijzing, het afschaffen van fossiele subsidies en wetgeving voor ketenverantwoordelijkheid om schade aan milieu en schending van mensenrechten te voorkomen. “Zo krijgen bedrijven die daar rekening mee houden een eerlijke concurrentiepositie”, aldus Sprengers.

“Niet alleen de politiek, ook bedrijven en belangenorganisaties moeten hun verantwoordelijk nemen door te zorgen voor een duurzaam en betaalbaar aanbod voor consumenten”, vervolgt hij. “Het klimaatprobleem lost zich niet vanzelf op, steviger beleid en concrete stappen zijn noodzakelijk.”