Bankensector lanceert Bankinformatiepunt.nl
Nederlandse banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken zijn het nieuwe jaar begonnen met een gezamenlijk online startpunt voor alle hulp bij bankzaken: bankinformatiepunt.nl.
De website is specifiek bedoeld voor mensen die hun bankzaken niet of beperkt zelfstandig kunnen regelen en voor iedereen die deze groep daarbij ondersteunt. Het platform is het nieuwste initiatief van de bankensector om hun dienstverlening zo breed toegankelijk mogelijk te maken. Zo werden onlangs ook al de DigiHulplijn en een bank-app-simulatie gelanceerd.
Hoewel de nieuwe website zo eenvoudig mogelijk is opgezet, waarschuwt de NVB dat nog altijd niet iedereen in staat zal zijn om de benodigde informatie te vinden en te begrijpen. De website richt zich daarom vooral op mensen die ondersteuning geven aan de klanten die hun dagelijkse bankzaken niet zelfstandig kunnen regelen.
Hierbij moet gedacht worden aan kinderen die hun ouders helpen of aan professionals bij plaatselijke bibliotheken, buurthuizen of zorginstellingen.
Op de nieuwe website worden onder meer alledaagse bank- en betaaldiensten zo simpel mogelijk uitgelegd, kunnen oplossingen op maat gevonden worden voor mensen die (alsnog) digitaal vaardig willen worden en kunnen bezoekers locaties in de buurt of telefonische hulpverlening aanvragen voor mondelinge hulp bij bankieren en betalen.
Alliantie Digitaal Samenleven
Het platform is ontwikkeld in samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven (met wie ook al de DigiHulplijn werd gelanceerd). De website voldoet volgens de NVB aan hoge toegankelijkheidsnormen voor mensen met een beperking.
Om “mensen die dat nodig hebben nog beter te helpen”, wordt de website de komende maanden aangevuld met afbeeldingen en met video’s.