Zakgeld wordt steeds vaker digitaal gegeven

25 januari 2024 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Digitaal zakgeld wordt in Nederland steeds populairder. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) en de Rabobank.

Het onderzoek biedt inzicht in de veranderende dynamiek van financiële opvoeding in het digitale tijdperk. Het Nibud, dat streeft naar een Nederland zonder geldproblemen, benadrukt het belang van een goede financiële opvoeding van kinderen.

In een wereld die steeds meer gedreven wordt door digitale technologieën, heeft het instituut samen met Rabobank onderzocht hoe ouders hun kinderen voorbereiden op financiële verantwoordelijkheid in deze moderne samenleving.

Zakgeld wordt steeds vaker digitaal gegeven

Weinig verrassend, zien ouders een cruciale rol voor zichzelf weggelegd in het overbrengen van financiële vaardigheden aan hun kinderen. 90% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kind goed met geld leert omgaan en 87% vindt dit een taak voor de ouders.

93% van de ouders geeft hun kinderen regelmatig zakgeld, en dit gebeurt steeds vaker digitaal. Kreeg vijf jaar geleden nog ruim driekwart (77%) van de acht- en negenjarigen al hun zakgeld contant, inmiddels is dat krap de helft (49%). De groep die het volledig digitaal krijgt is vrijwel verdubbeld, van 15% naar 28%. De rest krijgt het deels digitaal en deels contant (22%, in 2018 was dit 8%).

Het bedrag dat kinderen ontvangen is voor het eerst in jaren gestegen. Zo krijgen zevenjarigen nu tussen de €1,40 en €2,30, in 2018 was dat tussen €1 en €2. Elfjarigen gingen er nog meer op vooruit. Vijf jaar geleden kregen zij tussen de €2 en €2,30, inmiddels is dat tussen €2,30 en €3,50.

Kinderen die zakgeld krijgen, blijken meer betrokken bij geldzaken en ontwikkelen waardevolle financiële vaardigheden. Onder ouders leven wel zorgen over digitale veiligheid. Slechts 57% van de ouders is er zeker van dat hun kinderen veilig omgaan met digitaal geldverkeer.

Het is volgens de onderzoekers belangrijk om de financiële opvoeding aan te blijven passen aan technologische ontwikkelingen, voor optimale voorbereiding op de financiële toekomst van kinderen. Zo adviseert Rabobank om kinderen ervaring op te laten doen met een betaalpas en ze te betrekken bij hun eigen geld- en bankzaken.