Helft particuliere beleggers let op duurzaamheid van hun beleggingen
Bijna de helft van de particuliere beleggers let soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van hun beleggingen. De naam van het beleggingsproduct speelt daarbij een belangrijke rol om te bepalen of het wel of niet aansluit bij hun duurzaamheidsvoorkeur.
Dat blijkt uit de Consumentenmonitor Beleggers van de Autoriteit Financiële Markten onder 711 beleggers. De toezichthouder doet regelmatig consumentenonderzoek om de stem van de consument te laten meewegen in haar toezicht.
Uit het onderzoek komt dus naar voren dat het merendeel van deze duurzame beleggers vooral kijkt naar de naam van het product. Niet de handigste manier; uit eerder onderzoek van de AFM blijkt namelijk dat de product- of fondsnaam over het algemeen géén betrouwbare indicator is voor het duurzaamheidsgehalte.
Ongeveer de helft van de niet zelfstandig beleggende particulieren zegt graag te willen dat de adviseur of vermogensbeheerder laat weten in welke mate is belegd volgens hun duurzaamheidsvoorkeuren.
Onderzoek
“Wij weten uit eerder onderzoek naar de doelstellingen en verwachtingen van duurzame particuliere beleggers, dat het voor hen soms lastig is om te beoordelen of een product echt duurzaam is”, legt Sander van Es (Manager Productontwikkeling en Informatie bij de AFM) uit.
Van Es geeft aan dat de AFM komend jaar onderzoek gaat doen naar de mate waarin marktpartijen correct, duidelijk en niet misleidend communiceren over de duurzaamheid van een product.
“Ook onderzoeken wij in hoeverre beleggingsondernemingen, volgens de geldende wet- en regelgeving, duurzaamheid in hun productgovernance en geschiktheidstoets hebben meegenomen”, besluit Van Es.