Wordt iDeal de nieuwe Europese standaard voor online betalingen?

24 april 2024 Banken.nl

iDeal is in Nederland al bijna twintig jaar de meest gebruikte online betaalmethode en ook in Europa moet het de nieuwe standaard voor online betalingen worden. De betaaltechniek is dan ook klaar voor de volgende stap in zijn bestaan. Maar waar de verwachtingen hooggespannen zijn, is niet iedereen even optimistisch.

Toen online winkelen eind jaren negentig populair begon te worden, zagen banken de kans schoon om een eigen online betaalmethode te lanceren. Dit bleek lastiger dan gedacht, want geen van de ontwikkelde betaaloplossingen sloeg aan. Hierop besloten de Nederlandse grootbanken in 2005 om samen een methode te ontwikkelen: iDeal werd geboren.

De betaaloplossing was jarenlang onder de naam Currence in handen van ING, Rabobank en ABN AMRO, tot het in november 2023 werd overgenomen door het European Payments Initiative (EPI). iDeal wordt jaarlijks voor zo’n 1,3 miljard transacties gebruikt en krijgt hiermee in Nederland veelal de voorkeur boven creditcards en PayPal.

Wordt iDeal de nieuwe Europese standaard voor online betalingen?

In eerste instantie zal het gros van de veranderingen aan ‘de achterkant’ plaatsvinden, en merken Nederlandse gebruikers er niet zo veel van. De naamsverandering naar Wero zal naar verwachting pas in 2026 van kracht zijn. Currence-CEO Daniel van Delft liet weten dat ze pas “beginnen met de overstap naar Wero in Nederland als die betaaldienst minimaal even sterk is als iDEAL”.

De stap van iDeal naar Wero is voor het EPI – een initiatief met aandeelhouders als Credit Agricole, Deutsche Bank en BNP Paribas – de weg naar een paneuropese betaalmethode die is gebaseerd op instant payments, waarbij iDeal het fundament moet vormen. De betaalmethode moet een Europees tegenwicht bieden in een markt met betaalgiganten als het Amerikaanse Apple Pay, PayPal en het Chinese Alipay.

Zodra Wero dezelfde functionaliteit heeft als iDeal, maar dan op Europese schaal functioneert, zal iDeal vermoedelijk verdwijnen. "Omdat Wero dan een Europees platform is, heeft het meer te bieden dan iDeal", zegt Van Delft. Toch zijn er ook bedenkingen bij de overstap.

Twijfel

Op LinkedIn uit Mollie-CEO Adriaan Mol zijn twijfels over het potentieel van iDeal in het buitenland. “iDEAL was om te beginnen een mooie Nederlandse betaalmethode”, stelt hij. “Vooral succesvol wegens het uitblijven van creditcardpenetratie in Nederland — dit geldt niet voor andere landen.”

Mol gaat in op de voorkeur van buitenlandse consumenten voor creditcards. “Ze hebben geen reden om het te gebruiken als creditcards daar beter werken. En laten we eerlijk zijn, creditcards zijn ook veiliger en vriendelijker voor de consument.”

Ook noemt Mol het belang van buitenlandse banken in het EPI om meer consumentendata te verzamelen en zegt hij dat iDeal met deze ontwikkeling duurder zal worden in gebruik. Tot slot benadrukt hij dat er met OpenBanking al een goedkoper Europees alternatief op de markt bestaat. “To be continued”, aldus Mol.

Meer over Currence
Profielpagina
Currence is geen partner van Banken.nl
Partnership informatie »
Partnerships bij Banken.nl

Een partnership met Banken.nl biedt diverse mogelijkheden om je merk te versterken en zichtbaar te maken op het platform voor de Nederlandse bankensector.

Geïnteresseerd in meer informatie? Laat hieronder je gegevens achter.