Het opbouwen van vertrouwen en een eerlijkere deal voor klanten: Hoe een digitale aanpak financiële diensten kan transformeren

10 juni 2024 Banken.nl 6 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Innoveren binnen de zwaar gereguleerde financiële sector van vandaag wordt almaar lastiger, laat staan hier de vruchten van te kunnen plukken. De oplossing voor efficiënte productinnovatie lijkt ook binnen de financiële sector te liggen in digitale transformatie. Peter Berger (Associate Director bij Protiviti) ging hierover in gesprek met Owen Strijland (Managing Director bij Protiviti) en Sabrina Del Prete (CEO bij Kore Labs).

De uitdagingen voor bedrijven in de financiële sector die willen innoveren lijken zich op te stapelen, zeker nu ze te maken krijgen met een golf aan nieuwe en strengere wet- en regelgeving, zoals ESG- en FEC-wetgeving.

Om aan deze en andere wetgeving compliant te kunnen zijn en voor een efficiënte en effectieve product governance, hebben bedrijven behoefte aan moderne processen, die de juiste stakeholders op het juiste moment betrekken. Daarnaast is de juiste technologie gevraagd, die productinnovatie op een zo eenvoudige mogelijke wijze mogelijk maakt..

Het opbouwen van vertrouwen en een eerlijkere deal voor klanten: Hoe een digitale aanpak financiële diensten kan transformeren

Digitale transformaties vormen dus de sleutel, waarbij het kiezen van de juiste digitale partner voor deze reis essentieel is. Een zo'n mogelijke partner is Protiviti, een toonaangevend, wereldwijd management consultancykantoor dat bedrijven helpt met advies en implementatiediensten rondom aspecten als governance, risk management, regulatory compliance en digitale innovatie.

Protiviti helpt organisaties bij het definiëren van de kaders en processen voor het effectief beheren van hun productportefeuilles. Voor het integreren van technologie en processen werkt Protiviti daarbij samen met zijn partner Kore Labs - dat de eerste dedicated SaaS-oplossing ontwikkelde voor het end-to-end beheer van de productlevenscyclus binnen de financiële dienstverlening.

Peter Berger (Associate Director bij Protiviti) sprak met Owen Strijland (Managing Director bij Protiviti) en Sabrina Del Prete (CEO bij Kore Labs) over de uitdagingen waarmee bedrijven in de financiële sector te maken krijgen bij hun digitale transformaties en over de enorme potentie die schuilgaat achter het omarmen van een digitale aanpak.

De status quo uitdagen

"De vereisten ten aanzien van product governance verschillen, afhankelijk van de markt, de dienstverlening en verschillende andere factoren", legt Strijland uit. "Helaas slaan veel financiële organisaties de bedrijfsgeschiedenis van hun producten en diensten op met behulp van een mix van spreadsheets, e-mail en andere bronnen."

"In zo’n omgeving is innoveren erg omslachtig. En het is een nachtmerrie om te voldoen aan regelgeving en om te kunnen rapporteren over welke producten zijn ontwikkeld, aan wie ze zijn verkocht, en in welke rechtsgebieden."

"De paradox is dat ondanks innovaties op gebieden zoals digitale betalingen en cryptovaluta, veel organisaties nog steeds hun documentatie of informatievoorzieningen handmatig voorbereiden", vervolgt Strijland.

Het opbouwen van vertrouwen en een eerlijkere deal voor klanten: Hoe een digitale aanpak financiële diensten kan transformeren

"De complexiteit die hierbij komt kijken kost veel tijd. Hierdoor zijn risicomanagers en complianceprofessionals veel tijd kwijt aan het verzamelen van data en kunnen ze zich niet richten op zaken die er echt toe doen, zoals het uitoefenen van hun toezichthoudende rol."

"Om de manier waarop zij met hun klanten omgaan te transformeren, moeten financiële organisaties eerst de manier waarop zij met producten omgaan transformeren", voegt Del Prete toe.

"Daarnaast voelt het moeten aantonen van effectieve compliance in de snel veranderende regelgevende omgeving, soms aan als een hopeloze opgave. Het is duidelijk dat de uitdaging rondom productgovernance vraagt om een digitale oplossing."

Financiële bedrijven hebben behoefte aan een slimme, efficiënte manier om informatie over hun producten op te slaan en toegankelijk te maken, waarmee ze regelgevend toezicht door de hele organisatie kunnen bieden.

Volgens Del Prete kan in dat kader de oplossing van Kore Labs uitkomst bieden. "Stel je een gestroomlijnd ecosysteem voor waar verschillende afdelingen moeiteloos samenwerken", legt ze uit.. "Het platform van Kore Labs zorgt dat data naadloos stroomt, wat samenwerking in een gecontroleerde omgeving mogelijk maakt en de interne operaties versnelt."

"Ook het personeel in de business krijgt meer vertrouwen, omdat zij werken met nauwkeurige en actuele informatie", voegt Del Prete toe. "En automatisering betekent lagere kosten en een snellere 'time to market', wat leidt tot meer waarde voor de klanten."

Technologie gekoppeld aan het proces is een krachtige combinatie

Toch is het volgens Strijland en Del Prete belangrijk om op te merken dat technologie alleen niet voldoende is. Het moet worden beschouwd in de context van governance, processen en een uitgebreide datastrategie. "De eerste stap is het ontwerpen van robuuste processen ter ondersteuning van productinnovatie, diversificatie en compliance",  zegt Strijland . "Protiviti assisteert bij het implementeren van de juiste workflows en bestuurlijke structuren, het organiseren van de data en bij het ontwikkelen van een schaalbare datastrategie."

Het opbouwen van vertrouwen en een eerlijkere deal voor klanten: Hoe een digitale aanpak financiële diensten kan transformeren

"Hoe je productdata organiseert, evenals de gebeurtenissen en beslissingen die daarmee samenhangen, is uitermate belangrijk", vervolgt Del Prete haar uitleg. "Technologie zonder helder datamodel is als een lichaam zonder hoofd. Kore Labs is een taxonomie-gedreven oplossing, ontworpen door praktijkmensen en datawetenschappers die samenwerken. Daar zit echt de magie."

De juiste fundamenten voor succes vaststellen

Klantgerichte innovatie in financiële producten is noodzakelijk voor groei. Maar innovatie en eerlijkheid in financiële dienstverlening vereisen een effectieve product governance. Heb je dat niet, dan kun je gemakkelijk eindigen met ontevreden klanten, nalevingsproblemen, aanzienlijke boetes of alle drie tegelijkertijd.

Om deze uitdagingen te overwinnen is het van belang om de juiste investering te doen in strategie- en procesontwerp. Alleen zo kun je resultaten garanderen en kun je met de juiste technologie ervoor zorgen dat bedrijven kunnen voldoen aan de vereisten voor productgovernance - vandaag én in de toekomst.