NN wil grootbanken uitdagen op de betaalmarkt
NN Bank wil ambitieuze stappen zetten in de door de grootbanken gedomineerde Nederlandse betaalmarkt. Het FD ging op onderzoek uit naar de plannen van de bank en stelde NN-CEO Marcel Zuidam hierbij een aantal vragen.
NN mikt met de stap op een groeiend segment van de markt, waarin consumenten steeds vaker op zoek zijn naar alternatieven voor traditionele banken. Onder de merknaam Nationale-Nederlanden wil het bedrijf het banken als ING, Rabobank en ABN AMRO lastig gaan maken. NN is hierbij niet van plan half werk te leveren: er worden betaalrekeningen, betaalpassen en diverse digitale toepassingen voor sparen en hypotheken ontwikkeld.
De strategie van NN draait om het leveren van basisbankdiensten, die voldoen aan de behoeften van moderne consumenten zonder de complexiteit en kosten die vaak gepaard gaan met traditionele bankdiensten. Er zullen bovendien geen bankkantoren worden geopend.
“We denken dat er ruimte voor ons is in de markt. Als alternatief voor de grootbanken. We zijn ambitieus”, zegt Zuidam tegenover het FD. Hij verwacht de bank in de loop van volgend jaar ‘up and running’ te hebben.
De verschuiving van NN komt niet geheel onverwachts. De financiële sector staat onder druk om te innoveren en concurrenten zoals fintechbedrijven en digitale banken maken het speelveld steeds dynamischer. Door de intrede in de betaalmarkt wil NN zijn positie versterken en een aandeel veroveren in een sector die tot nu toe sterk werd gecontroleerd door de grote drie banken.
Concurrentie
“We willen onze klanten beter met hun geld om laten gaan”, legt Zuidam uit aan het FD. “Er ligt een grote maatschappelijke uitdaging op het gebied van zelfredzaamheid.” Een woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt geeft tegenover de krant aan dat de waakhond over het algemeen te spreken is over de ontwikkeling.
Bovendien deed de ACM recent onderzoek naar de spaarmarkt. “Uit dat onderzoek bleek dat een deel van de consumenten graag hun bankproducten allemaal bij één bank hebben, dus verwachten we dat de entree van Nationale-Nederlanden ook gunstig uit kan pakken voor de concurrentie op de spaarmarkt”, aldus de woordvoerder.
Bankencrisis
De kredietcrisis van 2008 heeft de financiële sector blijvend veranderd en zorgde voor een verhoogde focus op transparantie, efficiëntie en klantgerichtheid. “De crisis heeft ons gedwongen om anders te denken en te handelen”, aldus een woordvoerder van NN tegenover het FD. “We zien nu een kans om onze klanten beter te bedienen door eenvoud en duidelijkheid in onze diensten aan te bieden.”
Bovendien heeft NN zijn strategie omarmd om via digitalisering en klantgerichte innovaties zijn dienstenportfolio uit te breiden. Eerder kondigde NN ook initiatieven aan op het gebied van duurzame schadeherstel en andere producten die inspelen op de veranderende behoeften van de klant, zoals blijkt uit hun recente bedrijfsrapporten.