ASN Impact Investors neemt afscheid van kledingbedrijven
ASN Impact Investors heeft als eerste Nederlandse vermogensbeheerder al zijn beleggingen in de kledingindustrie verkocht. Het duurzame fondsenhuis stelt dat kledingbedrijven te weinig doen om te verduurzamen en geen circulair bedrijfsmodel gebruiken.
“We hebben de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar de kledingindustrie en zijn meermaals in gesprek gegaan met kledingbedrijven”, legt San Lie (directeur van ASN Impact Investors) uit. “Desondanks is er te weinig vooruitgang geboekt.”
De concurrentie met Chinese partijen zoals Shein en Temu helpt hier volgens Lie niet bij. Door de opkomst van dergelijke ‘ultra fast fashion’-concurrenten, zien andere bedrijven minder ruimte om hun bedrijfsproces te verduurzamen.
Tot voor kort belegde ASN Impact Investors via onder meer het ASN Duurzaam-fonds in kledingbedrijven en -merken, zoals Hennes & Mauritz, Zara, Puma, en Asics, maar daar wordt nu dus een punt achter gezet.
“Met onze beleggingen willen we ervoor zorgen dat het geld de goede kant op rolt. Richting een duurzamere toekomst”, vervolgt Lie. “Met de verkoop van de beleggingen geven we een stevig signaal aan de kledingbedrijven om nu echt vaart te maken met het verduurzamen. We moeten niet achteruit, maar vooruit.”
De deur voor de kledingindustrie blijft overigens nog wel op een kier staan. Zo sluit de impactinvesteerder beleggingen in de toekomst niet uit. “Maar dan moeten de bedrijven wel op weg zijn naar een circulaire kledingindustrie.”