'Feiten over ESG zijn belangrijker dan meningen in de financiële sector'

17 september 2024 Banken.nl 6 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De duurzaamheidsstrategie PowerUp 2026 van Ayvens – de merknaam waaronder ALD|LeasePlan samen verdergaan – laat geen misverstand bestaan over de stevige ambities van de leasemaatschappij. Broes Breyne is verantwoordelijk voor ESG risk management en toont zich in gesprek met Michael Schut van EY positief over de impact van recente wet- en regelgeving. “Het raamwerk moedigt ons aan om een stapje verder te gaan.” Dit artikel is eerder verschenen in Eye on Finance Magazine, een uitgifte van EY.

Er is geen twijfel mogelijk: klimaatverandering en schade aan de planeet vragen om actie. En juist de mobiliteitssector kan daar zeker een steentje aan bijdragen. Ayvens presenteert zich als een van de voorlopers en verkeert daarbij in een bijzondere positie: in tegenstelling tot veel andere leasemaatschappijen is Ayvens een ECB-gereguleerde financiële instelling.

Dat impliceert strengere eisen vanuit toezichthouders voor ESG risk management (Environmental, Social en Governance). Is dat een nadeel?

“Zeker niet. Wij zien een robuust raamwerk voor het management van ESG-risico’s juist als een prima basis om net een stapje verder te gaan op het gebied van duurzaamheid. Het raamwerk moedigt ons aan om de duurzaamheidsstrategie stevig vorm te geven.”

'Feiten over ESG zijn belangrijker dan meningen in de financiële sector'

Broes Breyne, Senior Non-Financial Risk Manager ESG, Ayvens

Hoe ambitieus is die strategie? 

“De uitdagingen op het vlak van duurzaamheid zijn groot, dat is wel duidelijk. En we zien ook dat we als leasemaatschappij veel handelingspotentieel hebben. Daarbij is de transitie naar elektrisch rijden natuurlijk de kern, want de elektrificatie van het wagenpark vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, wat ons toelaat op groene electriciteit over te schakelen.” 

“Daarbij zijn tal van factoren belangrijk. Zo kunnen elektrische auto’s een grote rol spelen in het elektriciteitsnetwerk, omdat de batterij het netwerk kan ontlasten als buffer voor de pieken en dalen op het net. Maar kijk ook naar de economische levensduur van de auto’s. Een verlenging daarvan is goed voor de duurzaamheid, maar kan een spanningsveld opleveren met het beleid van verzekeraars.” 

“Verder kan gedragsverandering van onze klanten positief bijdragen aan de transitie, en als leasemaatschappij kunnen we dat met diverse mobiliteitsoplossingen stimuleren. Kortom, er is nog veel mogelijk.”

“Dwing jezelf om de feiten zo objectief mogelijk op tafel te krijgen.” 

Je bent verantwoordelijk voor risk management. Hoe zie je die rol in relatie tot de duurzaamheidsstrategie?

“Risk management speelt een sleutelrol. In essentie is het heel simpel: elk bedrijf dat de duurzaamheidstransitie ontkent, heeft oogkleppen op. En risk management zorgt ervoor dat die oogkleppen afgaan en plaatsmaken voor heldere inzichten. Het maakt bijvoorbeeld duidelijk dat de kredietwaardigheid van klanten verandert onder invloed van de transitie naar een duurzame wereld. Het maakt inzichtelijk hoe de waarde van de activa – het onderpand – verandert. En hoe bepaalde aspecten van het businessmodel onder druk komen te staan in de toekomst.” 

“Op deze en andere ontwikkelingen krijg je vat door goed risicomanagement. En dus is het zaak om de feiten te laten spreken, en op basis daarvan je strategische beslissingen te nemen. Je moet jezelf dwingen om zo objectief mogelijk de feiten op tafel te krijgen, zeker omdat we als mens geconditioneerd zijn om te snel conclusies te trekken. Zonder dat we de feiten precies kennen.”

Over die feiten is nog weleens discussie. De productie van de batterij voor zo’n auto vergt tenslotte ook veel CO2-emissies.

“Precies daarom is het zo belangrijk om je een goed, integraal beeld van de feiten te vormen. Het verhaal over de impact van die batterij blijkt dan nogal populistisch te zijn. Want daarbij gaat het maar om een fractie van de totale CO2 -uitstoot van elektrische auto’s over de volledige levenscyclus.”

 “Het overgrote deel van de emissies komt voort uit het gebruik van de auto. En dat gebruik is bij een elektrische auto veel efficiënter, en kan ook fossielvrij. Bovendien, als je een eerlijke vergelijking wilt maken met verbrandingsmotoren, dan zou je eigenlijk ook de ecologische impact als gevolg van oliepijpleidingen en afgedankte boorplatformen moeten meenemen…”

Wie het feitencomplex goed op orde heeft, krijgt daarmee dus de munitie in handen om future proof te worden?

“Precies. Het bedrijfsleven is nog steeds een dynamiek van winnaars en verliezers. Degenen die zich het beste aan veranderende omstandigheden weten aan te passen, komen er het sterkst uit. Investeren in duurzaamheid vergt een investering, maar kan ook een early mover-voordeel opleveren: bedrijven die tien jaar geleden in energie-efficiëntie hebben geïnvesteerd, plukken nu iedere dag opnieuw de vruchten.” 

“Je moet in de kopgroep zitten als het gaat om het begrip van de risico’s en kansen. Maar dat goede begrip is niet altijd eenvoudig. En voor een daadwerkelijk goed inzicht en de integratie in je strategie heb je veel bouwstenen nodig. Het hele verhaal zelfs, want met een halve fiets kun je niets.”

“In een duurzame wereld verandert de kredietwaardigheid van klanten.” 

De Europese Centrale Bank legt in haar toezichthoudende rol veel focus op ESG. Terecht?

“Wat mij betreft wel. Niet omdat de toezichthouder een activistische rol moet spelen, maar omdat het past bij het mandaat. Het kernmandaat is prijsstabiliteit. Het secundaire mandaat is ondersteuning van EU-beleid. En last but not least gaat het om monetaire stabiliteit: financiële instellingen moeten voorbereid zijn op de toekomst, en daarin speelt de duurzaamheidstransitie een grote rol.”

“Financiële instellingen zullen uiteindelijk vanuit welbegrepen eigenbelang een duurzaamheidsstrategie uitvoeren, simpelweg omdat ze over tien jaar nog steeds relevant willen zijn. Net daarom moet de toezichthouder de lat hoog leggen.”

Heeft de bancaire sector bij de implementatie van CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) voordeel van het feit dat er al veel ervaring met regelgeving is opgedaan?

“Wie de ECB-guidance over Climate & Environment heeft geïmplementeerd, heeft daarmee een eerste basis gelegd. De governance over dit belangrijke vraagstuk staat dan. Materialiteitsanalyse is niet nieuw. Ook de bespreking van de duurzaamheidsstrategie en het bijbehorende vocabulaire is bekend terrein. Dat helpt. De ECB heeft een blauwdruk opgeleverd die instellingen helpt om door ESG-risicomanagement te navigeren. Wat niet wegneemt dat het een uitdagende reis is. Het is geen sprint, maar eerder een triatlon met meerdere disciplines.”