Handelsbanken scoort wederom hoogst op klanttevredenheid
Voor het twaalfde jaar op rij geniet Handelsbanken, afgezet tegen de Nederlandse grootbanken, de hoogste tevredenheid onder zijn klanten. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek van EPSI Rating Group, waarbij is gekeken naar zowel de tevredenheid onder particuliere als zakelijke klanten van de Nederlandse banken.
Het klanttevredenheidsonderzoek vond plaats tussen augustus en september 2024 en bestond uit 3.236 telefonische en online enquêtes onder Nederlandse bankklanten. Hierbij werd gevraagd naar aspecten als imago, verwachtingen, product- en servicekwaliteit, prijs-kwaliteitsverhouding en klantloyaliteit.
Naast Handelsbanken werden ook de grootste banken van Nederland, ABN AMRO, ING en Rabobank, meegenomen in het onderzoek. Andere banken werden gegroepeerd onder de categorie ‘overig’.
Handelsbanken scoorde dit jaar 78,6 bij zijn particuliere klanten, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar (78). Het gemiddelde voor de gehele Nederlandse bankensector ligt met 68,2 aanzienlijk lager. Ook onder zakelijke klanten blijft de bank het goed doen, met een score van 78,4 tegenover 77,4 in 2023. Het sectorgemiddelde voor deze groep klanten bedraagt 66,2.
“Handelsbanken behoudt haar toppositie op de klanttevredenheidsindex, zowel in het particuliere als in het zakelijke segment”, vat Johan Parmler van EPSI samen.
“Dit is te danken aan de visie van de bank, waarin de persoonlijke relatie voorop staat. Handelsbanken wordt gezien als een bank die dichtbij haar klanten staat. Hiermee heeft Handelsbanken de winnende formule in handen om, vergeleken met de grootbanken, de verwachtingen van haar klanten waar te maken.”