AFM beboet opnieuw finfluencers voor promotie van illegale vermogensbeheerder

27 september 2024 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

De Autoriteit Financiële Markten heeft twee finfluencers forse boetes opgelegd wegens hun betrokkenheid bij de promotie van een illegale vermogensbeheerder.

De influencers, Mories van de Venne en Koen Nieuwenhuijs, hebben gezamenlijk €800.000 boete gekregen voor het aanprijzen van het buitenlandse Grinta Invest.

Grinta Invest beloofde beleggers een rendement van 4% per maand, een aanbod dat te mooi bleek om waar te zijn. Via hun online platforms stimuleerden Van de Venne en Nieuwenhuijs beleggers om geld over te maken naar het bedrijf.

AFM beboet opnieuw finfluencers voor promotie van illegale vermogensbeheerder

Sinds 2021 is Grinta echter spoorloos en zijn de beleggers het ingelegde geld kwijt. Beide finfluencers verdienden via een commissie van 10% op de ingelegde bedragen en ontvingen daarmee in totaal ongeveer €800.000. De boetes zijn in lijn met het bedrag dat ze verdienden.

Van de Venne, bekend onder namen als Venno Trading en e-Forex, kreeg een boete van €544.000. Nieuwenhuijs, actief onder titels als Slapend Geld Verdienen, ontving een boete van €256.000. “Het geld van beleggers laten verdwijnen, is niet het oogmerk van ze geweest”, verklaart de AFM. “Maar door hun samenwerking met het bedrijf hebben ze dat wel mogelijk gemaakt.”

AFM waarschuwt

Dit is niet de eerste keer dat de AFM een finfluencer aanpakt. Eerder dit jaar kreeg een andere influencer al een boete van €620.000 voor vergelijkbare praktijken. Sinds 2021 waarschuwt de AFM voor de risico's van finfluencers, die steeds vaker beleggingsadvies geven zonder de vereiste vergunning.

Financieel advies geven mag alleen als je over de juiste vergunning beschikt, benadrukt de AFM. De waakhond roept consumenten op altijd te controleren of een partij een AFM-vergunning heeft, zeker wanneer een beleggingsaanbod te mooi om waar lijkt te zijn.

Finfluencers onder AFM-lens

De opkomst van finfluencers is een relatief nieuw fenomeen dat vooral jongeren aanspreekt door de laagdrempelige toegang tot beleggingstips en adviezen. Hoewel finfluencers beleggen toegankelijker maken, ontbreekt het vaak aan transparantie en worden risicovolle producten aangeprezen.

Veel influencers opereren zonder vergunning en promoten producten waar zij zelf financieel baat bij hebben, zonder duidelijk te maken welke risico's eraan verbonden zijn.

De AFM blijft de activiteiten van finfluencers dan ook nauwlettend volgen en benadrukt dat financiële influencers zich aan dezelfde regels moeten houden als officiële beleggingsadviseurs.