CEO Mike Kuehnel van Flow Traders over de kracht van jong talent
Succes in een snel veranderende markt vereist mensen die de status quo niet accepteren en bestaande manieren van werken voortdurend uitdagen, het is de enige manier om te blijven uitblinken. Juist daar kan een nieuwe generatie zijn waarde laten zien. Aldus Mike Kuehnel, die als CEO van Flow Traders kiest voor een ambitieus groeipad en als geen ander weet dat hij daar de beste mensen voor nodig heeft.
De afgelopen drie jaar stond Mike Kuehnel aan het hoofd van tradingsbedrijf Flow Traders, een hightechbedrijf dat zich kenmerkt door een grote diversiteit en toewijding aan D&I, met medewerkers van verschillende generaties en nationaliteiten. In zijn visie is het juist in zo’n bedrijf dat mensen het verschil maken. Een jonge generatie houdt de organisatie scherp en kan het verschil maken in een naadloze samenwerking met een oudere generatie.
De missie van Flow Traders
Altijd zorgen voor functionerende financiële markten, ongeacht de marktomstandigheden, door continu liquiditeit te bieden door middel van geavanceerde technologie en connectiviteit, dat is waar Flow Traders elke dag aan werkt. Die missie zal in 2024 heel andere dingen van ons vergen dan vijf jaar geleden. We zijn er ook zeker van dat het werken aan die missie over vijf jaar heel andere dingen van ons zal eisen.
Volgens deze logica zou het de verkeerde reflex zijn om nu al een statische blauwdruk te ontwerpen voor de benodigde oplossingen voor die toekomst. Een meerjarige transformatie van een wereldwijd bedrijf als Flow Traders is immers geen rechte reis van A naar B, het gaat om het vermogen en de bereidheid om constant in beweging te zijn en nooit te verslappen in die beweging.
De nieuwe valuta van handel
De wereldwijde financiële markten veranderen en passen zich steeds sneller aan nieuwe trends en kansen aan. We ervaren en omarmen nu een echte end-to-end digitale reis (trading, technologie en data). Het gebruik van nieuwe datagestuurde technologieën verhoogt de connectiviteit, snelheid en transparantie in de handel en ook de financiële markten zelf veranderen snel.
Niemand kan de toekomst voorspellen, maar we sluiten niet uit dat digitale valuta’s en andere digitale activa in de niet al te verre toekomst volumes zullen vertonen die sneller groeien dan die welke verband houden met het op de traditionele manier verhandelen van aandelen en obligaties. De interesse van marktdeelnemers in het omzetten van activa, bijvoorbeeld, als een nieuwe use case voor het digitaliseren van financiële instrumenten, blijft groeien.
Bovendien is de handel steeds meer datagedreven en als zodanig geautomatiseerd geworden en evolueert het menselijke aspect hierin snel. Nu het belang van gegevens en automatisering in de handelsruimte toeneemt, spelen diepgaande vakkennis en het vermogen om zich snel aan te passen een steeds belangrijkere rol.
"Het leveren van ‘de kunst van het mogelijke’ in complementaire teams."
In deze uitdagende cocktail van ontwikkelingen heeft Flow Traders een ambitieuze strategie gedefinieerd waarin we veel investeren in transformatieve groei. Wat 20 jaar geleden begon, is uitgegroeid tot een wereldspeler met een groeiende impact op de wereldwijde financiële markten.
Het spreekt voor zich dat we dit alleen kunnen aanpakken met de beste en meest toegewijde mensen. Onze mensen zijn niet tevreden met de status quo, maar omarmen de verandering. Immers, als je niet weet hoe B eruitziet gezien de steeds snellere veranderingen op de financiële markten, is er maar één effectieve strategie: namelijk nieuwsgierig zijn naar hoe dingen elke dag verbeterd en getransformeerd kunnen worden. En daar spelen jonge generaties een onmisbare rol.
Technologische voorsprong
Een belangrijk punt is dat deze nieuwe generatie veel meer is opgegroeid met technologie dan de oudere generatie en er intuïtiever mee omgaat. Natuurlijk zien we deze technologie overal om ons heen in hoe we met data omgaan, hoe we samenwerken en met elkaar communiceren, hoe we datafeeds ontvangen en verwerken voor onze dagelijkse besluitvormingsprocessen, enzovoort.
Alles is sneller, effectiever, gemakkelijker. En de jongere generatie heeft zeer hoge verwachtingen van wat er mogelijk is. Ze accepteren gewoon niet dat iets niet mogelijk is en dat maakt ze zeer geschikt om de status quo uit te dagen.
Complementaire teams – jong en oud
Tegelijkertijd is het belangrijk om de oudere generatie naadloos te betrekken bij de transformatie. Want zo’n transformatie moet niet alleen snel gaan, maar ook zorgvuldig worden uitgevoerd. Niet alleen omdat je ijverig moet omgaan met bestaande en ook veranderende wet- en regelgeving die je niet zomaar aan de kant kunt schuiven, maar ook omdat je de risico’s goed moet managen. De oudere generatie kan de jongere generatie hierin effectief begeleiden. Succesvolle transformatie vraagt dan ook om complementaire teams die samen ‘the art of the possible’ tot grote hoogte kunnen stuwen.
Dat klinkt misschien alsof we innovatie een beetje vertragen, maar dat is niet het geval. Zodra we een mogelijkheid zien, brengen we snel de juiste mensen bij elkaar om er multidisciplinair naar te kijken. In onze wereld kun je niet in je eentje succesvol innoveren. Ik vergelijk het wel eens met het bouwen van een goed presterende auto: er komen veel disciplines en individuen bij kijken. Het is niet anders als het gaat om het ontwikkelen van interne processen en algoritmen om de handel te verbeteren.
"De jongere generatie accepteert gewoon niet dat iets niet mogelijk is."
Er staat veel op het spel en we kunnen dit spel alleen spelen met de allerbeste mensen. We spelen Champions League en dat betekent ook dat we in alles wat we doen de bijbehorende professionaliteit en randvoorwaarden moeten laten zien. Om mensen aan te trekken en vooral te behouden, al was het maar omdat mensen van dat kaliber de banen voor het uitzoeken hebben. Wij verwachten veel van hen en dus kunnen zij ook veel van ons verwachten.
Cultiveren van talent bij Flow Traders
Zo bieden we vrijwel alle denkbare high-end tools om met elkaar te communiceren en te verbinden. In hun privéomgeving is GenZ gewend om de meest effectieve manieren te gebruiken om te communiceren met hun familie, vrienden en collega’s en dat bieden we hen ook in hun professionele omgeving.
Natuurlijk bieden we speciale trainings- en ontwikkelingsprogramma’s in onze kantoren wereldwijd en zetten we ons in om talent door verschillende delen van de organisatie te laten rouleren. Het is niet ongebruikelijk dat iemand uit bijvoorbeeld Amsterdam een paar weken of een paar maanden in Singapore of New York werkt om zo snel mogelijk door te groeien als professional in onze organisatie.
Daarnaast laten we niets aan het toeval over voor mentale en fysieke gezondheid met onder andere een interne fitnessruimte in ons kantoor in Amsterdam en constante focus op de juiste werk-privébalans om duurzaamheid op individuele basis op de werkvloer te waarborgen. En we hebben een programma voor sociale impact waarin we elk jaar tal van evenementen organiseren om iets terug te doen voor de samenleving. Daarnaast staat diversiteit en inclusie in al onze regio’s hoog in het vaandel. Je kunt op geen enkel front opgeven.
Ten slotte ben ik er diep van overtuigd dat het meedogenloos uitdagen van de status quo de kern vormt van elke financiële instelling om in de loop van de tijd te groeien en te slagen, vooral als de marktomstandigheden drastisch en soms onvoorspelbaar veranderen. We leven in een tijdperk van grote veranderingen.
Het klantcontact gaat onder invloed van digitale technologie volledig op de schop. Maatschappelijke impact wordt steeds belangrijker, ook in financiële producten. En er zijn nog veel grote trends die om een transformatie vragen. Elke directeur van een financiële instelling zou dat bovenaan zijn of haar agenda moeten hebben staan. En moet zich daarbij afvragen hoe verschillende generaties samen de status quo kunnen uitdagen.
Dit artikel is eerder verschenen in Eye on Finance Magazine, een uitgifte van EY. Eye on Finance biedt drie keer per jaar inzichten en inspiratie uit de financiële sector. Deze editie focust op 'NextGen' en de impact van GenZ op innovatie en leiderschap in finance.