McKinsey: Banken lopen achter met Mobile Banking
Banken lopen achter bij de ontwikkeling van mobiel bankieren. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau McKinsey & Company. Hoewel banken vaak een mobiele strategie hebben, zijn hun mobiele toepassingen nog beperkt en worden ze hierin voorbijgestreefd door andere bedrijven.
Mobiele toepassingen
Veel banken hebben ambitieuze strategieën en doelstellingen. Van de geënquêteerde banken wil 87% binnen een jaar over een mobiele website beschikken. 84% denkt binnen een jaar een applicatie te hebben waarop hun diensten aan klanten worden aangeboden. Momenteel heeft slechts 59% van de banken een mobiele website, en 47% biedt op een mobiele applicatie diensten aan.
Zeven van de tien banken wil zijn mobiele toepassingen komend jaar verbeteren door de functionaliteit te vergroten. Een upgrade van de mobiele platforms staat ook voor 70% in de nabije planning; 10% wil zijn gehele mobiele kanaal vernieuwen.
Achterstand op andere bedrijven
Verder lopen banken achter op het gebied van mobiel betalen, aldus de consultants van McKinsey & Company. Telecombedrijven en gespecialiseerde internetbedrijven zijn hierin veel verder dan de bankensector, voornamelijk omdat zij meer kennis hebben om mobiele (betaal)applicaties te ontwikkelingen. Ook investeren veel van deze bedrijven continu in mobiele applicaties. Banken vernieuwen hun diensten vaak door middel van kleine wijzigingen en investeren doorgaans slechts één keer per jaar. Volgens McKinsey moeten banken daarom een duidelijkere mobiele strategie opstellen en een nieuw mobiel businessmodel ontwikkelen.