ING wint zevende editie van Social Media Monitor

13 oktober 2014 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ING is uitgeroepen tot winnaar van de zevende editie van de Social Media Monitor. Het panel* en organisator van de Social Media Monitor -  Social Embassy - prijzen ING voor de wijze waarop ze social media heeft ingebed in haar organisatie. Zo maakt ING door middel van modellen en richtlijnen social media goed meetbaar en brengt dit begrijpelijk over binnen de organisatie. In de categorie Finance staat Rabobank op de tweede en ABN AMRO op de derde plaats van de social media ranking.

Social Media Monitor

De Social Media Monitor is een jaarlijks onderzoek van Social Embassy naar de inzet van social media door top 100 adverteerders, op basis van bruto media bestedingen in Nederland. Bijna honderd merken vulden de afgelopen tijd de survey van de zevende Social Media Monitor in. Vervolgens voerde Social Embassy een uitgebreide externe analyse uit en hebben ze twee intensieve sessies gehouden met het panel. Begin juli had het panel de top 20 uit de survey terug gebracht naar een top 10. Deze top 10 van merken kregen de uitnodiging om zich te presenteren aan de panel en het publiek tijdens de Inspiration Day.

Top 3 - SMM7

ING de grote winnaar

Tijdens het SMM7-event op 9 oktober in Amsterdam is ING uitgeroepen tot winnaar van de Social Media Monitor 7.

Panel: Ook dit jaar heeft de ING social media weer een stapje verder geïntegreerd in haar bedrijfsvoering. Je ziet duidelijk dat er grote stappen zijn gemaakt in het analyseren van social media en vooral in dit begrijpelijk overbrengen binnen de organisatie. Door middel van modellen en richtlijnen maken ze social media goed meetbaar en wordt dit tot in detail doorgevoerd. Daarnaast nemen ze hun bevindingen en best practices ook mee buiten de landsgrenzen.

Social Embassy: De ING is al jaren terug te vinden in de top van de SMM en dat is niet voor niets. Social loopt als een rode draad door de ING en heeft een permanente plaats verworven in de bedrijfsvoering op verschillende afdelingen. Op Service, Marketing, PR, HR is de ING voorloper in de markt. Dit uit zich in een professionele organisatie, een positieve ROI en op bijvoorbeeld PR zelfs in een voortrekkersrol in de ontwikkeling van het vakgebied in relatie tot social media. 

Naast de succesvolle externe inzet, die inmiddels wordt uitgebreid met branded communities, is de ING vergevorderd in de uitrol van een medewerkerprogramma. Medewerkers worden betrokken in de Social Media Hub, in het ambassadeursprogramma en bij de Orange experts om de ING op social media een gezicht te geven. De wijze waarop de social strategie – niet alleen nationaal maar ook internationaal - van A tot Z wordt uitgerold is indrukwekkend en verdient geen andere plaats dan de eerste in de 7e Social Media Monitor.

Top 10

De top 10 ziet er als volgt uit:

1. ING
2. Coolblue
3. Wereld Natuur Fonds
4. KPN
5. Vodafone
6. Natuurmonumenten
7. ANWB
8. wehkamp.nl
9. NS
10. Ziggo

* Het panel bestaat dit jaar uit:
- Max Verheul (Coca-Cola)
- Robert de Groot (Plan Nederland)
- Frank Jan Risseeuw (ING)
- Tessel Jarigsma (NUON/Vattenfall)
- Eva Nooitgedagt (Coolblue)