Florius: Gratis advies klant in nood via tussenpersoon
Vanaf januari maakt Florius, onderdeel van ABN AMRO, het voor klanten mogelijk om gratis advies van tussenpersonen te krijgen over betalingsproblemen. Florius start met een proefproject onder de naam 'Klant in nood', waaraan 25 tussenpersonen meewerken. De proef duurt tot 1 juli 2015.
De uitzondering op het provisieverbod maakt het, vanaf 1 januari 2015, mogelijk dat klanten met voorzienbare financiële problemen ten aanzien van de hypotheek, niet hoeven te betalen voor financieel advies. Dat mag alleen als het gaat om advies aan huiseigenaren die nu al in de schulden zitten óf waarschijnlijk binnen een jaar hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Concrete aanwijzingen daarvoor kunnen zijn: werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, relatiebreuk of het overlijden van een partner.
Florius heeft laten weten gebruik te maken van deze uitzondering op het provisieverbod. Tijdens de proefperiode krijgen klanten met (dreigende) betalingsproblemen de mogelijkheid op gratis advies in te winnen bij hun tussenpersoon. Florius zal deze rekening dan betalen.
Vereniging Eigen Huis meldt dat het nog de vraag is welke andere banken deze service ook gaan bieden. ING en ABN AMRO hebben bijvoorbeeld al laten weten dat zij advies rondom betalingsproblemen liever overlaten aan hun eigen gespecialiseerde adviseurs.