Digitale brievenbus FiNBOX banken geen succes

14 oktober 2015 Banken.nl

FiNBOX, het gezamenlijke initiatief van ING, ABN AMRO en Rabobank, om consumenten te laten overstappen naar een digitale brievenbus voor acceptgiro’s lijkt te zijn mislukt. Het geringe aantal gebruikers loopt terug en ING heeft laten weten de stekker eruit te willen trekken. Rabobank en ABN AMRO willen wel nog verder met de dienst die het overtypen van papieren acceptgiro’s overbodig maakt.

In 2012 startten ABN AMRO, Rabobank en ING een gezamenlijk initiatief, genaamd FiNBOX. Deze Financiële Inbox moest een digitaal alternatief worden voor papieren acceptgiro’s. Klanten betalen namelijk steeds vaker hun facturen en acceptgiro’s met internetbankieren, maar moesten daarvoor eerst de data op papier overtypen in een digitale acceptgiro in internetbankieren. Omslachtig en tijdrovend, plus is het maken van fouten eenvoudiger. Daarom kwamen de banken samen met een dienst waarbij consumenten zich konden aanmelden om hun acceptgiro’s digitaal in FiNBOX te ontvangen, die gelinkt is aan de internet bankierenomgeving van hun bank zodat zij met een enkele muisklik alle gegevens klaar hadden staan in een online overboeking. Bedrijven kunnen op hun beurt besparen op het versturen van papieren facturen.

Finbox

Niet wat verwacht was
Na de lancering in 2012 werd in 2013 een hoogtepunt bereikt van circa 600.000 aangemelde gebruikers. In 2014 begon het aantal gebruikers al weer af te nemen, en het aantal transacties daalde met ruim 5%. Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland liet tegenover de NOS weten dat het gebruik van FiNBOX niet is “wat we ervan verwacht hadden”. Of de dienst geheel gaat verdwijnen is nog niet zeker, volgens de adjunct-directeur, “maar de toekomst van Finbox is op z'n zachtst gezegd onzeker.”

ING heeft laten weten eind dit jaar te zullen stoppen met FiNBOX. Het aantal gebruikers loopt te hard terug, waardoor verbeteringen en onderhoud van het systeem niet langer ‘te rechtvaardigen’ zijn. ABN AMRO en Rabobank hebben laten weten nog niet met FiNBOX te willen stoppen. Zij zien nog steeds de waarde in van het aanbieden van een digitale brievenbus.

Omslachtig
Boudewijn redeneert dat FiNBOX mede geen succes is geworden door het omslachtige aanmeldproces, dat de consument moet doorlopen alvorens hij of zij gebruik kan maken van de dienst. Ook voor bedrijven zelf was aanmelden om facturen via de dienst te versturen te lastig, en tevens niet interessant genoeg vanwege het tegenvallende aantal gebruikers. Volgens Boudewijn een echte ‘kip en ei’-kwestie: “Er zijn aanbieders nodig, en er zijn consumenten nodig om het te gebruiken.” Als aanmeldingen aan de consumentenkant tegenvallen, is het voor bedrijven ook minder interessant, en vice versa.