Roland Berger: adviesmodel vermogensbeheer verandert

27 september 2011 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

De vermogensbeheermarkt is bezig met een sterke opleving. Begin dit jaar is de Europese markt gegroeid met 17%. Toch bestaan er nog steeds twijfels over vermogensbeheer, ‘private clients’ zijn meer dan ooit voorzichtig als het gaat om het nemen van risico’s. Uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder 180 klanten wereldwijd blijkt dat het adviesmodel van vermogensbeheerders moet veranderen – klanten hebben meer behoefte aan transparantie en exclusieve, gepersonaliseerde adviezen. 

Vermogensbeheermarkt herstelt
“De markt voor vermogensbeheer heeft zich sneller hersteld dan verwacht,” zegt Mark de Jonge, lid van het management team van Roland Berger in Nederland. De wereldwijde vermogensmarkt is in 2008 met 19% ingestort, maar op dit moment laten vooral de markten in Noord-Amerika, Azië en Europa sterke groei zien. Begin 2011 was de Europese markt gestegen met 17%, de Aziatische markt met 14% en de Amerikaanse markt met 12%. Deze groei is afkomstig van de netto kapitaalinstroom en de positive ontwikkelingen van de beurskoersen”. 

Exclusief advies
Ondanks het herstel constateert De Jonge dat er bepaalde zwakheden in de markt zitten. “In het huidige onzekere economische klimaat zijn vermogende klanten zich anders gaan opstellen door hun vermogen een stuk voorzichtiger in te zetten. Bovendien heerst er door de slechte ervaringen tijdens de crisis veel terughoudendheid tegenover complexe beleggingsproducten”. 

Het gevolg hiervan is dat de vraag van klanten aan het veranderen is. Zo is er meer behoefte aan transparantie, exclusief advies en gepersonaliseerde aanbiedingen. Voor vermogensbeheerders betekent dit meer focus op de klant in plaats van het product. “Aanbieders moeten vooral aandacht besteden aan de internationale afstemming van hun portefeuille en hun klanten oplossingen op maat bieden. Dit vereist een precieze kennis van de individuele behoeftes en voorkeuren van iedere klant. Kwalitatief advies gaat dus niet meer alleen om het behalen van de grootst mogelijke groei van het vermogen, maar ook om het inspelen op de persoonlijke waarden van een klant” legt De Jonge uit. 

Toename van technische oplossingen
Vermogende klanten stellen niet alleen hoge kwaliteit en transparantie op prijs, maar willen ook profiteren van de nieuwste technologieën. Zij willen steeds meer gebruik maken van e-banking, zodat ze zelf in staat zijn hun vermogen vanuit elke plek op elk tijdstip te beheren. “Aanbieders moeten op zoek gaan naar manieren om betrouwbare technologieën te integreren in hun adviesmodel om klanten op deze manier nog meer toegevoegde waarde te bieden” aldus De Jonge.