Digitale transformaties vergroten rol bank CIO's

08 juli 2016 Banken.nl

Doordat banken in toenemende mate digitaliseren wordt de CIO steeds belangrijker. Uit recent onderzoek blijkt dat de Chief Information Officers van retail banken in veel gevallen de taak op zich nemen om digitale transformaties te leiden. De cultuur in de organisatie wordt daarbij gezien als belangrijkste obstakel voor digitaal succes.

Bij traditionele financiële instellingen is een steeds belangrijkere rol weggelegd voor de CIO. Uit onderzoek van IT-dienstverlener Cognizant onder 50 Chief Information Officers (CIO’s) van banken blijkt dat zij in veel gevallen de verantwoordelijkheid krijgen om te zorgen dat de digitale omgevingen van de bank voldoen aan veranderende consumentverwachtingen. Naast het verbeteren van de digitale functionaliteit aan de voor- en achterkant van de bank, wordt er ook steeds meer gefocust op het verbeteren van de klantbeleving en de volledige customer journey.

Cognizant - Digital Banking

Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de CIO’s aangeeft dat de leiding van digitale transformaties in zijn of haar handen ligt. Dat is een groter percentage dan het aantal respondenten dat aangaf dat de CEO (38%) of CMO (8%) – Chief Marketing Officer – aan het hoofd van deze transformaties staan. Wel wordt de CMO gezien als belangrijke bestuurder om mee samen te werken tijdens digitale transformaties, omdat CMO’s vaak nauw betrokken zijn bij de inrichting van de customer journey en digitale initiatieven aan de voorkant van de bank.

Naast het realiseren van interne samenwerking, omvat de rol van CIO’s tegenwoordig steeds meer het stimuleren van een startup-cultuur en het vergaren van nieuwe vaardigheden. Om een goed antwoord te kunnen geven op digitale ontwikkelingen moeten CIO’s zich regelmatig laten bijscholen, volgens de onderzoekers. Volgens het onderzoek zien de CIO’s van banken organisatiecultuur (70%) en gebrek aan inzet van het bestuur of de CEO (66%) als grootste obstakels voor succesvolle digitale transformatie.