Relevantie bankensector wereldwijd afgenomen
Banken worden steeds minder relevant voor hun klanten. Door onder meer digitalisering en de opkomst van FinTech-ondernemingen is de relevantie van banken gedaald naar een wereldwijd gemiddelde van 75%. Dat blijkt uit de Bank Relevantie Index van EY.
Voor de ‘digitale revolutie’ die momenteel gaande is, kon eigenlijk niemand zonder de diensten van een bank. In woorden van accountants- en adviesorganisatie EY was de relevantie van banken voor hun klanten dan ook 100%. Banken waren de enige plek waar consumenten terecht konden voor bepaalde soorten advies of voor specifieke bancaire producten. Door onder meer digitalisering, veranderende klantbehoeften en de opkomst van FinTech, is de relevantie van banken wereldwijd op zijn terugweg. Dat blijkt uit de Bank Relevantie Index van EY, waarvoor het consultancybureau 55.000 bankklanten wereldwijd heeft ondervraagd.
Anno 2016 is de wereldwijde BRI-index, op een schaal van 0 tot 100, gedaald naar 75. Volgens EY zegt de indexscore voornamelijk iets over de relevantie van de bankensector als geheel, met grote verschillen tussen zowel verschillende landen als tussen verschillende banken binnen hetzelfde land (soms >10%). Om tot indexscores te komen voor de banken wereldwijd, keek EY naar vier verschillende variabelen. De eerste variabele kijkt naar welke financiële instelling consumenten zien als hun primaire financiële dienstverlener – des te meer mensen hier hun bank noemen des te hoger de indexscore voor dit onderdeel. De andere variabelen zijn vertrouwen in hun bank, de productenmix die consumenten bij hun bank afnemen en de overweging om in de toekomst producten bij hun bank af te nemen. Een minder hoge relevantie betekent dat banken het risico lopen dat hun concurrentiepositie verzwakt en zij marktaandeel kunnen verliezen.
In Scandinavië ligt de relevantie van banken wereldwijd het hoogste volgens het onderzoek, met een gemiddelde indexscore van 81. Finland scoort het hoogst – de relevantie van de banken in het Scandinavische land krijgt een score van 82,7. Ook Noorwegen, Denemarken en Zweden staan in de top 6 van landen met meest relevante banken. In het overzicht van meest relevante bankensectoren staat Duitsland op de tweede plek met 81,1 van de 100 punten, gevolgd door Nieuw-Zeeland met 80,6. De relevantie van de Nederlandse bankensector is nog net boven het wereldwijd gemiddelde met een indexscore van 78,9.
Na Scandinavië, Oceanië en West-Europa liggen de indexscores het hoogst in Noord-Amerika, Oost-Europa en Noord-Europa (de UK en Ierland). Qua relevantie scoren banken in Afrika, Latijns-Amerika, Azië en het Midden Oosten onder het wereldwijd gemiddelde, met de laagste scores in het Midden Oosten – gemiddeld 67,6. De landen waar banken het minst relevant zijn voor consumenten zijn Saoedi-Arabië (59,7), Indonesië (66,9) en China (69,5). Van de Europese landen in het onderzoek scoort alleen Italië ruim onder het wereldwijd gemiddelde met een indexscore van 71,6.