Plan reclameverbod voor schadelijke beleggingsproducten

19 september 2016 Banken.nl

Minister Dijsselbloem wil samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een reclameverbod voor schadelijke beleggingsproducten voor consumenten. Dijsselbloem liet dat vrijdag weten in de beantwoording van Kamervragen. Met schadelijke beleggingsproducten worden financiële instrumenten bedoeld met een grote hefboom waardoor de belegger grote verliezen kan lijden, zoals bijvoorbeeld bij CfD’s.

Reclameverbod

“Wij vinden het van groot belang dat er een reclameverbod komt voor binaire opties en andere schadelijke beleggingsproducten”, laat Merel van Vroonhoven, voorzitter van het bestuur van de AFM, weten. “De reclames voor deze beleggingen lokken consumenten met het vooruitzicht dat je snel veel geld kunt verdienen, maar de werkelijkheid is dat je gemakkelijk de hele inleg verliest.” Overeenkomstig het advies van de AFM aan de minister wordt bekeken hoe het reclameverbod eruit kan zien en voor welke beleggingsproducten het moet gelden.

Consumentenbescherming

De AFM vindt het een stap in de goede richting om consumenten te beschermen tegen de marketing van aanbieders van schadelijke beleggingen. Bovendien wordt in januari 2018 nieuwe Europese regelgeving (MiFID II) verwacht, waardoor het mogelijk wordt strengere eisen te stellen aan risicovolle beleggingsproducten voor consumenten.

Europese samenwerking

In Nederland zijn vooral buitenlandse partijen met dit soort risicovolle beleggingen actief. Het reclameverbod gaat ook gelden voor aanbieders die op een Europees paspoort in Nederland opereren. Samen met andere Europese toezichthouders trekt de AFM op om agressieve aanbieders van de Europese markt te weren. De AFM is inmiddels gestart met een nadere analyse van de Nederlandse markt voor CfD’s, waarvan de afronding eind dit jaar wordt verwacht. 

Meer over Autoriteit Financiële Markten
Profielpagina
Autoriteit Financiële Markten is een partner van Banken.nl