Rabobank en Obvion winnen Gouden Spreekbuizen 2016

14 oktober 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

Op 12 oktober 2016 zijn de Gouden Spreekbuizen van marktonderzoekbureau Blauw Research uitgereikt. De prijzen voor de hypotheekadviesorganisatie die in het afgelopen jaar de beste ontwikkeling heeft doorgemaakt gingen dit jaar naar Rabobank en Obvion. Over het algemeen vielen de resultaten echter tegen en heeft de jury alle hypotheekverstrekkers opgeroepen klantgerichter te worden.

Om hypotheekadviesorganisaties in het zonnetje te zetten, reikt Blauw Research ieder jaar de Gouden en Zilveren Spreekbuizen uit. De prijs wordt uitgereikt in twee categorieën, namelijk Distributie en Verstrekkers. Bij de Gouden Spreekbuis Hypotheek Distributie wordt gekeken naar de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste hypotheekadviesorganisaties onder potentiële -en recente afsluiters. De Verstrekker categorie gaat naar de organisatie die zich het beste heeft ontwikkeld op het gebied van communicatie, imago en dienstverlening.

Rabobank en Obvion winnen Gouden Spreekbuizen 2016

Rabobank & Obvion pakken Goud
In 2015 gingen de Gouden Spreekbuizen naar Florius (Verstrekker) en ING (Distributie), die in 2014 ook al met de prijs naar huis ging. Dit jaar was ING opnieuw genomineerd*, evenals ASR, maar het Goud ging afgelopen 12 oktober toch naar Rabobank. Volgens de jury** heeft Rabobank de winst te danken aan de goede ontwikkeling onder potentiële hypotheekklanten. “De ontwikkeling is terug te zien in de waardering voor de organisatie en de voorkeurspositie in de markt. Rabobank heeft gemerkt dat de consument vooral behoefte heeft aan snelheid en hierop ingespeeld met de campagne “hypotheek binnen een week”. Daarnaast werden alle processen strak getrokken zodat de daad bij het woord kon worden gevoegd”, licht de jury toe. 

In de categorie Verstrekkers bleeft Obvion mede-genomineerden ABN AMRO en Woonfonds achter zich. “Obvion maakt elk jaar indruk door met noviteiten te komen, die elke keer voldoen in een behoefte van de adviseur of de klant”, aldus de jury. “Daarnaast heeft Obvion stappen gemaakt op het vlak van het acceptatieproces en hypotheekproducten.” Obvion won ook vier jaar geleden.

Oproep tot actie
Over de hele linie gaf de vakjury aan niet echt onder de indruk te zijn van de geboekte voortgang in de hypotheekadviesmarkt. Volgens de experts kunnen de organisaties nog veel meer doen om hun service aan klanten te verbeteren. “Wij dagen alle spelers in de markt uit de handschoen op te pakken en in 2017 nou echt eens de nek uit te steken voor de klant. Ook als dat het eigen belang iets minder ten goede komt.”

* De nominaties voor de Spreekbuizen zijn gebaseerd op de resultaten uit de Imago Blauwdruk HypotheekDistributie 2016.

** De vakjury voor 2016 bestond uit voorzitter Nico Stolwijk (Vereniging Eigen Huis), Dorine van Basten (Hypotheken Data Netwerk), Bart de Nie (Stichting Erkend Hypotheekadviseur) en Fred van Raaij (Tilburg University).