In zijn reclame-uitingen maakt ASN Bank vaak gebruik van dieren om bepaalde boodschappen naar voren te brengen. Zo maakte de bank al gebruik van het Gewoontedier en de Eendagsvlieg. Daar komt nu het Databeessie, die via kille cijfers en tastbare vergelijkingen duidelijk moet maken wat de effecten zijn van het beleid van ASN Bank.
ASN Bank staat zich voor een duurzame bank te zijn. Waar voorheen klimaatneutraal het uitgangspunt was, heeft de nieuwe directie die begin dit jaar aantrad dat speerpunt inmiddels verlegd naar klimaatpositief, in het jaar 2030. Mede vanwege de aandacht voor klimaat en natuur maakt de Volksbank dochter gebruik van dieren in hun marketing, die ook wel de ‘fabel-campagne’ genoemd, naar het genre waarin antropomorfe dieren een wijze les leren. ASN Bank gebruikt in een nieuw reclamefilmpje het Databeessie.
Het Databeessie voegt zich bij het Gewoontedier en de Eendagsvlieg. De bank wil met het Databeessie (dat voortkomt uit het woord ‘database’) via harde cijfers laten zien wat duurzaam bankieren oplevert, om voor consumenten inzichtelijk te maken wat hun klant zijn bij ASN Bank het klimaat oplevert. Duurzaamheid wordt gemeten met behulp van tastbare vergelijkingen. Als praktisch voorbeeld gebruikt de bank een bedrag van €1.000 een jaar lang op een ASN-rekening, wat volgens de bank evenveel voor het klimaat doet als een jaar lang geen wasmachine aanzetten.
Steentje bijdragen
Reneé Ras is Marketeer Betalen en Sparen en licht de marketing van ASN Bank verder toe: “Om de doelgroep optimaal te bereiken is de online component dit keer belangrijk. De doelgroep is iedereen die via duurzaam bankieren een steentje wil bijdragen aan de oplossing van het klimaatprobleem. Daarbij richten we ons primair op de ‘kosmopoliet’ en ‘postmoderne hedonist’ vanaf 25 jaar.”