ABN AMRO geeft aan te willen stoppen met de Wallet-app voor Android. Volgens de bank maken te weinig klanten gebruik van de dienst, in totaal minder dan 5% van het totaal aantal klanten.
ABN AMRO voegde de Wallet-app in 2016 toe aan het lijstje met betaalmogelijkheden. Zo’n drie jaar later stopt de bank er echter weer mee, omdat de dienst niet echt aanslaat onder klanten. Wallet voor Android wordt door minder dan 5% van de klanten gebruikt, dat wil zeggen klanten met een smartphone die draait op Android. Dat is voor ABN AMRO aanleiding om te stoppen met Wallet. Klanten die de app nu nog gebruiken kunnen dat blijven doen tot medio januari 2020. Daarna is het over en sluiten.
In zekere mate is het een bericht dat de wenkbrauwen zou kunnen doen fronsen. Immers, afrekenen via mobiel is een stevig groeiende ontwikkeling en bovendien eentje die vermoedelijk niet snel stilvalt. Aan de andere kant zijn er met betrekking tot Android vele alternatieven voor betalen via mobiel, omdat de NFC-chip in deze toestellen voor elke partij toegankelijk is. Dat is niet het geval bij apparaten van Apple. Overigens biedt ABN AMRO inmiddels wel Apple Pay aan en de verwachting is dat het dat ook blijft doen.
Problemen met Android 10
Saillant om nog te melden is wel dat ABN AMRO in september problemen ondervond met de Wallet-app. Gebruikers die hun telefoon hadden bijgewerkt tot de nieuwste versie van Android - Android 10 - klaagden dat zij Wallet niet meer konden gebruiken. De bank meldde destijds dat het probleem bekend was en dat gezocht werd naar een oplossing. Die oplossing is nu gevonden en uit zich in het staken van de Wallet-app. Nog een interessant feit is dat ABN AMRO begin dit jaar geld is gaan rekenen voor gebruik van de Wallet-app, zij het slechts 50 cent per maand. Ongeveer op hetzelfde moment kondigde ING de omgekeerde stap aan, door van betaald naar gratis te gaan.