Jon Harvey (IBM): ‘We hebben innovatie nodig om stilstand te voorkomen’

13 oktober 2022 Banken.nl 5 min. leestijd

Twee weken geleden vond in Brussel het AML Event plaats, waar leiders uit de financiële sector, toezichthouders en beleidsmakers uit heel Europa bij elkaar kwamen. Tijdens het event sprak banken.nl met Jon W. Harvey, Managing Director van Promontory. Onderwerp van gesprek was onder meer hoe financiële dienstverleners worstelen met het voldoen aan de veranderingen op het gebied van regelgeving met betrekking tot het anti-witwasbeleid. Harvey zette uiteen wat organisaties kunnen doen om ‘compliant’ te blijven.

Harvey kan bogen op meer dan vijfentwintig jaar ervaring als bankier en financieel consultant en geeft momenteel leiding aan Promontory, een onderdeel binnen IBM dat zich bezighoudt met strategie, risicobeheer en compliance consultancy aan klanten over de hele wereld.

Hij benadrukte vooral de adviserende rol van het bedrijf. “We kijken naar de situatie van een klant en evalueren de risico’s en de regels waar ze mee te maken krijgen. Vervolgens beoordelen we hun systemen en controles. Het gaat erom dat de klant begrijpt wat werkt en wat niet. We laten zien hoe technologie kan helpen bij het verbeteren van de effectiviteit van complianceregels en de efficiëntie ervan.”

Focus op financiële misdaad

Harvey weet waar hij over praat als hij het heeft over compliance, sancties en anti-witwaskwesties. Hij adviseert klanten hierbij met een speciale focus op financiële criminaliteit. Ook heeft hij complexe projecten geleid met betrekking tot blockchain, forensisch onderzoek naar virtuele valuta, betalingen en beveiligde berichtensystemen.

Volgens hem zijn het vooral financiële instituten die gebruik maken van zijn diensten. “Het zijn doorgaans internationale en mondiale spelers in de bancaire sector”, vervolgde hij. “Als gevolg hiervan werk ik in de hele EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) aan financiële misdaad projecten, vooral  voor klanten in de financiële dienstverlening.”

Hij heeft wel gemerkt dat er een verschuiving in zijn takenpakket gaande is naar meer assurance gericht werk. “We worden dan gevraagd om de systemen van klanten te beoordelen om te kunnen zien in hoeverre deze systemen aan de regels voldoen en vervolgens de klanten te helpen herstelprogramma’s te ontwikkelen, en als het nodig is compliant operaties uit te voeren.”

Toenemende vraag naar assurance diensten

Gevraagd naar de drijvende kracht achter deze toenemende vraag naar assurance diensten denkt Harvey dat het strenge toezicht op regelgeving en naleving daarvan daar de oorzaak van is. Daarnaast lijkt het ook een ‘C-suite’ reactie te zijn op veranderde regelgeving. Hij zegt: “Op de korte termijn zullen er, wat sancties betreft, nieuwe richtlijnen komen die vragen om een andere aanpak op ‘C-suite’ niveau.”

Volgens Harvey wordt het “vaak getriggerd door iets in de media” waardoor de C-suite leiders zich afvragen of zij mogelijk met het zelfde te maken krijgen "net als die andere instelling in onze markt die een enorme boete kreeg. Promontory wordt dan gevraagd om een onafhankelijke mening te geven op vragen als: ‘Is ons programma nog compliant?’ of: ‘Waarom krijgen deze instellingen te maken met deze handhavingsregels?’”

Hij vermeldt er wel bij dat assurance werk af en toe ook wordt gevraagd op verzoek van een toezichthouder. “Als onderdeel van een breder geheel kan deze beslissen of een onafhankelijk instituut of persoon deze kwesties moet onderzoeken en beoordelen. Onze ervaring in regelgeving en bedrijfsexpertise stelt ons in staat deze opdrachten goed uit te voeren.”

Aanpassen aan AML

In Harvey’s speech tijdens het event zegt hij dat de sector veel tijd en middelen besteedt aan de bescherming van het financiële systeem en hij heeft gemerkt dat er een enorme innovatie op gang is gekomen. Daarbij kan de technologie een cruciale rol spelen, maar wel vanuit een ‘compliant’ basis. “Dan kunnen activiteiten zich richten op het onderhouden van een compliant model.”

“Wanneer een dossier niet volledig aan de eisen voldoet, dan heb je je tijd verspild."

Terugblikkend op de dag herinnert hij zich een presentatie waarin het gemak van bedrijfsoprichting ter sprake kwam. Voorbeelden van bedrijfsoprichting ‘in een paar seconden’ uit de VS werden aangehaald, maar Harvey denkt dat het in Europa niet zo simpel is. “Internationaal gezien is de regelgeving niet altijd zo goed vastgelegd”, meent hij. “Er kunnen internationale klanten in een achterstandssituatie zitten die door een uitgebreide ‘beneficial ownership’ cyclus gaan.”

Geen sinecure

Het is volgens hem geen sinecure om die achterstand weg te werken. De enorme stapel groeiende dossiers die niet, of mogelijk niet, compliant zijn, vormen een lastig obstakel. Harvey stelt daarom voor dat bedrijven eerst zorgen voor een passende bestuursstructuur om een transparant onderzoek mogelijk te maken, in plaats van blind in een probleem te duiken, waardoor je belangrijke details over het hoofd zou kunnen zien.

Je moet procedures bekijken om vast te stellen of ze compliant zijn, of ze voldoen aan de eisen, zegt Harvey. “Dus als je een achterstand bekijkt, zorg ervoor dat je procedures overeenstemmen met de regelgeving en zorg ervoor dat je mensen instructies hebben die ze op een juiste manier implementeren.”

“Wanneer een dossier niet volledig aan de eisen voldoet, dan heb je je tijd verspild”, aldus Harvey, en hij besluit nadrukkelijk: “We móeten innoveren. Je kunt niet stil blijven staan; we moeten innoveren en creëren. Ik denk dat dát is wat we hieruit mee moeten nemen.”