Een bedrijf dat twee van zijn labels samenvoegt is meestal weinig interessant nieuws – eerder oude wijn in nieuwe zakken. Dat geldt echter niet voor de integratie van Invenna en Human Inference, twee merken van The Data Agency. Met het samengaan van de labels ontstaat namelijk ook één AML-oplossing die alle relevante data verzamelt én omzet in een volledig klantbeeld. In gesprek met Banken.nl legt directeur Pieter Hallewas uit waarom dat zo waardevol is.
Experts uit de sector klinkt de fusie misschien al direct als muziek in de oren, maar voor de rest van ons is de extra uitleg waarschijnlijk wel welkom. Om te beginnen een korte introductie van het bedrijf zelf.
The Data Agency is een overkoepelend moederbedrijf met maar liefst zes merken onder zijn paraplu: EDM, Global Group, Campaigns Unlimited, GEOMarktprofiel, Invenna en Human Inference. Zij richten zich stuk voor stuk op het optimale gebruik van data in de bedrijfsvoering van hun klanten, variërend van toepassingen op het gebied van direct marketing tot aan IT en risk & compliance.
De integratie betreft de laatste twee labels: Invenna en Human Inference – bedrijven met een eigen specialisatie, die de afgelopen jaren steeds dichter naar elkaar toe groeiden.
Zo verbindt het Customer Data Platform van Invenna klantdata, waarmee het vervolgens een 360 graden-klantbeeld creëert. Human Inference biedt op zijn beurt softwareoplossingen voor datakwaliteit met behulp van zijn datamanagement-technologie, gebaseerd op natuurlijke taalverwerking, fuzzy-logic technieken en een matching-engine die patronen herkent.
De hele keten
Dat klinkt allemaal goed en wel, maar wat betekent deze fusie nou in de praktijk? “Kort samengevat ontsluit onze fusieoplossing eenvoudig en zelfstandig data uit elke mogelijke bron”, begint Hallewas zijn uitleg. “Denk bijvoorbeeld aan telefoonnummers, e-mailadressen maar ook eventuele KvK-nummers. Data waarmee het systeem in staat is om ieder bedrijf of individu te herkennen.”
“Vervolgens wordt deze data geanalyseerd en ontsloten naar CDD- en KYC-applicaties, die op hun beurt AML-analisten een zo volledig mogelijk klantbeeld bieden. Daarmee hebben de analisten alle informatie tot hun beschikking die ze nodig hebben om weloverwogen keuzes te maken.”
Zo worden alle stappen geïntegreerd binnen één oplossing – en daar zit volgens Hallewas precies de crux. “Tegenwoordig zijn er zoveel AML-fintechs die zich specialiseren op één specifiek deelgebied – en ongetwijfeld ook heel goed – maar met een focus op één schakel verbeter je de sector niet.”
“Van transactie, naar alert, naar beoordeling en naar afhandeling – dáár moet echt snelheid gemaakt worden”, benadrukt hij. “Geen uitstapjes meer naar de CRM of de KvK voor extra data-aanvragen, maar gewoon één systeem dat een volledig klantbeeld creëert waarmee zo efficiënt en goed mogelijk de juiste afwegingen gemaakt kunnen worden.”
Efficiencyslag
Hallewas noemt het fusieproduct dan ook een “ongeëvenaarde oplossing” in matching ten behoeve van onboarding- en transactiemonitoringprocessen. Financiële partijen kunnen met de Invenna-Human Inference-oplossing namelijk een behoorlijke efficiëntieslag maken op het gebied van risk en compliance, zo legt hij uit.
“Als we bij een klant aan boord komen, kunnen we in een mum van tijd onze applicatie opzetten. De alerts die de tool vervolgens genereert worden niet alleen met een minimum aan false positives afgehandeld, de KYC-analist kan – door de volledige klantbeelden – wel drie keer zoveel alerts verwerken in dezelfde tijd als met systemen die werken met een veelvoud aan externe databronnen.”
De kwaliteit en betrouwbaarheid van een alert én de beoordeling daarvan, vormen daarbij een essentieel uitgangspunt, zo stelt Hallewas. Hij stipt aan dat de applicatie bij elke alert een optimale mix maakt van interne en externe data, waarmee het systeem volgens hem betere resultaten behaalt dan rivaliserende oplossingen, en ook nog eens met een hogere efficiency.
Holistisch
Het klinkt als een welkome aanvulling op het wapenarsenaal van bankmedewerkers in de antiwitwas-frontlinie. Banken hebben de afgelopen jaren (onder druk) miljoenen geïnvesteerd om te voldoen aan de wensen en eisen van zowel de toezichthouder als de banken zelf omtrent het invullen van de poortwachtersfunctie.
Hallewas merkt echter op dat deze investeringen niet altijd evenveel efficiencywaarde hebben. “De inzet van enorme aantallen AML-analisten, die betrekkelijk weinig alerts kunnen afhandelen en nog steeds met veel false positives werken, zijn daar het tastbare bewijs van.”
Ook De Nederlandsche Bank zag in dat het huidige systeem op de lange termijn niet houdbaar is, en pleitte onlangs voor een meer risicogebaseerde benadering. Technieken zoals kunstmatige intelligentie en machine learning worden sindsdien door velen binnen de sector gezien als de oplossing, maar volgens Hallewas kan het allemaal veel simpeler.
“Het zijn de kleine slagvaardige organisaties die de nieuwe technologieën ontwikkelen, niet de voormalig olifanten uit het verleden.”
“Als je ziet dat banken nog steeds tien inputsystemen gebruiken die door vijf verschillende personen geanalyseerd moeten worden, is het niet verwonderlijk dat door die inflexibele manier van werken de kosten de pan uit zijn gerezen. Het is echter helemaal niet realistisch dat banken binnen enkele jaren op AI- of ML-systemen overstappen. Wij laten zien dat stappen veel kleiner en efficiënter gezet kunnen worden.”
“Wij benaderen transactiemonitoring op een holistische en wezenlijk andere manier, waarmee banken aan alle wet- en regelgeving voldoen. We stellen banken in staat om middels een closed loop hun transacties accuraat te monitoren, alerts snel en eenvoudig te onderzoeken en af te handelen, en voorzien in een volledig dekkende audittrail.”
“Daarnaast zijn alle processen te monitoren en kan zo ook goed vastgesteld worden of processen ook daadwerkelijk beter en sneller verlopen dan in het verleden, tot en met de prestaties van individuele AML-analisten aan toe.”
Kleine bedrijven bepalen de toekomst
Het feit dat zijn bedrijf met vlag en wimpel slaagde voor de auditcontrole bij een van de grootbanken, sterkt Hallewas in zijn visie. “Het geeft ons echt het vertrouwen dat we een unieke oplossing hebben ontwikkeld.”
“We blijven echter een relatief klein bedrijf – 150 man – dat concurreert tegen organisaties die wereldwijd opereren en duizenden mensen in dienst hebben”, merkt Hallewas op. In een sector waar de gevolgen groot zijn, proeft Hallewas soms een angst om met nieuwe oplossingen te werken – zeker als die afkomstig zijn van relatief kleine bedrijven: is het niet te mooi om waar te zijn dat zo’n kleine speler zo’n goede oplossing biedt?
“Onterecht”, concludeert Hallewas over deze angst. “De wereld is veranderd. Het zijn tegenwoordig veelal de kleine slagvaardige organisaties die nieuwe technologieën ontwikkelen, in plaats van de voormalige olifanten uit het verleden. Ik zou het mooi vinden als banken en verzekeraars daar meer oog voor zouden hebben. Voor ons natuurlijk, maar ook zichzelf. “
Meer AML-gerelateerd nieuws is te vinden op de AML-themapagina van banken.nl.