AFM: Ruimte voor verbetering kostprijsmodel adviesfee

27 december 2013 Banken.nl 3 min. leestijd

De wijze waarop banken en verzekeraars de tarieven berekenen voor financieel advies wordt door de Autoriteit Financiële Markten als 'redelijk' beoordeeld. Volgens de AFM hebben directe aanbieders van financiële producten een grote inspanning geleverd voor het ontwikkelen van een kostprijsmodel. Toch ziet de toezichthouder ruimte voor verbetering. Nog niet alle werkelijke kosten worden meegenomen in de berekening van de advieskosten. Dat meldt de AFM in een brief aan banken en verzekeraars.

Kostprijsmodel moet leiden tot gelijk speelveld

Sinds 1 januari 2013 is het provisieverbod van kracht voor complexe financiële producten. In de aanloop naar deze maatregel werd gewaarschuwd voor mogelijke oneerlijke concurrentie tussen banken en verzekeraars en intermediairs. Dat leidde tot de wettelijke verplichting voor financiële ondernemingen om hun tarieven voor financieel advies te baseren op een kostprijsmodel dat door een accountant moet worden gecontroleerd. De wijze waarop het kostprijsmodel moet worden opgebouwd is niet precies voorgeschreven door de overheid. De AFM noemt het kostprijsmodel een open norm, met veel vrijheden voor de aanbieders van financiële producten. Dit leidt tot schijnzekerheid, aldus KPMG. "Er is geen enkele garantie dat de financiële onderneming ook daadwerkelijk tarieven hanteert die zijn gebaseerd op een realistische kostprijs". Om een eerlijke prijs van financieel advies toch zoveel mogelijk te waarborgen is transparantie over het gehanteerde model het toverwoord en houdt de AFM streng toezicht op de toepassing en de gevolgen van het provisieverbod.

Ruimte voor verbetering kostprijsmodel adviesfee

Nog ruimte voor verbetering

De AFM onderzocht afgelopen jaar meerdere keren de toepassing van het kostprijsmodel. De toezichthouder komt tot de conclusie dat banken en verzekeraars een grote inspanning hebben geleverd om advieskosten rechtstreeks in rekening te brengen bij de klant en om een kostprijsmodel hiervoor te ontwikkelen. De wijze waarop banken en verzekeraars de tarieven berekenen voor financieel advies wordt door de AFM als 'redelijk' beoordeeld. In een brief laat de toezichthouder wel weten dat er nog ruimte is voor verbetering. Nog niet alle werkelijke kosten, zoals reclamekosten, worden in rekening gebracht aan de klant. Deze en andere aanbevelingen van de AFM kunnen in sommige gevallen leiden tot een verhoging van de tarieven.

Aanbieders moeten de aandachtspunten uit de brief en de bevindingen van de accountant gebruiken om te beoordelen of het kostprijsmodel en/of de berekening van de advieskosten voor 2014 moet worden aangepast, aldus de AFM.  De toezichthouder roept marktpartijen op om de gevraagde verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren, en om waar nodig de tarieven voor 2014 hierop aan te passen.

Gerelateerde berichten

AFM: Kostprijsmodel provisieverbod vaak niet volledig
KPMG: Kostprijsmodel adviesfee biedt schijnzekerheid
AFM: Geen rekening bij betalingsproblemen hypotheek
FFP: Provisieverbod levert fiscus ruim 1 miljard op
Dijsselbloem gelooft sterk in effecten provisieverbod
AFM: Prijsmodel Rabo voldoet niet aan provisieverbod
&H partner Matthijs Mons vertelt over Provisieverbod