Britse banken lanceren mobiele betaaloplossing Zapp
HSBC, Santander, First Direct, Nationwide en Metro lanceren in september 2014 een nieuwe mobiele betaaloplossing die geïntegreerd is in de bestaande mobiel bankieren apps van de banken. De mobiele betaaloplossing - ZAPP - is volgens de initiatiefnemers daardoor sneller en eenvoudiger te gebruiken dan de huidige mobiel betalen applicaties.
In september moet ZAPP te gebruiken zijn door 18 miljoen Britse consumenten. Met ZAPP kunnen consumenten zowel online als offline betalingen doen met hun huidige mobiel bankieren app. Door de integratie in de bestaande bankapplicaties gaat de betaling direct van de betaalrekening af en is geen aparte pinscode nodig. Volgens de initiatiefnemers is ZAPP daardoor sneller en eenvoudiger te gebruiken dan de huidige mobiel betalen applicaties.
Het gebruik van mobiel bankieren apps stijgt al jaren exponentieel. Door de integratie van mobiel betalen in deze bankapplicaties ontstaan een krachtige combinatie waarmee banken onderscheidend zijn ten opzichte van andere toetreders tot het betalingsverkeer.
Vocalink, de organisatie die verantwoordelijk is voor het Britse betalingsverkeer, ontwikkelt de mobiele betaaloplossing in samenwerking met betaalkaartfacilitator Worldpay.