Internetbankieren minder plat door versimpeling ICT

31 januari 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

In navolging van de hoeveelheid aan storingen van internetbankieren en iDEAL zijn banken bezig om de complexiteit van hun ICT-systemen te verminderen. In reactie op Kamervragen liet Dijsselbloem weten dat banken hun ICT-systemen voor iDEAL en internetbankieren minder afhankelijk van elkaar maken, zodat een storing in het ene systeem niet direct consequentie hoeft te hebben voor een ander systeem.

Storingen bij Nederlandse banken aanleiding voor Kamervragen

De Kamervragen over storingen bij online bankieren zijn afkomstig van Henk Nijboer naar aanleiding van storingscijfers bij Nederlandse banken van de website Allestoringen.nl. De website verzamelt storingsmeldingen van onder andere banken. Op basis van deze gegevens concludeerde Tom Sanders, mede-oprichter van Allestoringen.nl, dat Nederland wereldwijd met afstand het land is met de meeste bankstoringen. Rabobank zou met 66 storingsdagen het meeste plat liggen van alle banken. 

Happy Internet Banking

Dijsselbloem: Hoge beschikbaarheidspercentage en tevredenheid internetbankieren

In antwoord op deze Kamervragen liet Dijsselbloem weten dat uit onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) blijkt dat banken qua internetbankieren in 2012 een beschikbaarheidspercentage hadden van 99,6%. Wel hebben zich in april 2013 verschillende storingen voorgedaan als gevolg van DDoS-aanvallen. Volgens de minister hebben banken nog steeds last van DDoS-aanvallen, maar zijn er als gevolg hiervan geen of nauwelijks verstoringen meer geweest.

Dijsselbloem laat verder weten dat in de rapportage "Analyse van de robuustheid van het elektronische betalingsverkeer' van het MOB is onderzocht hoe diverse stakeholders het elektronische betalingsverkeer in Nederland beoordelen. Uit deze rapportage blijkt dat diverse stakeholders over het algemeen tevreden zijn over de robuustheid van het elektronisch betalingsverkeer in Nederland. Wel zijn er in deze rapportage drie verbeterpunten gesignaleerd die te maken hebben met betaalkanalen iDEAL, internetbankieren en pinnen. Deze worden actief opgepakt. Zo zijn banken bezig om hun ICT-systemen voor iDEAL en internetbankieren minder afhankelijk van elkaar te maken, zodat een storing in het ene systeem niet direct consequentie hoeft te hebben voor een ander systeem.