Contactloos betalen het betaalmiddel voor vending
Contactloos betalen is volgens Betaalvereniging Nederland het alternatief voor de Chipknip die in veel vendingautomaten zoals snoep- en frisdrankautomaten wordt gebruikt. Naast dat contactloos betalen een snel en eenvoudig betaalmiddel is voor kleine bedragen is het voordeel hiervan ook dat er geen numeriek toetsenbord nodig is in de automaten. Dit maakt contactloos betalen zeer geschikt voor de vendingbranche, aldus de Betaalvereniging Nederland.
Chipknip stopt op 1 januari 2015
Na 1 januari 2015 kan de Chipknip niet meer worden gebruikt als betaalmiddel. Dit maakte Currence vorig jaar bekend, de eigenaar van de nationale betaalproducten in Nederland. Chipknip gebruikt het achterhaalde X.25 telecommunicatienetwerk en de verouderde binnenlandse betaal-infrastructuur. Op korte termijn worden deze twee onderdelen opgeheven. Daardoor kan de sluiting van Chipknip niet worden uitgesteld. Acceptanten van Chipknip worden dan ook dringend geadviseerd om vóór 1 oktober 2014 alternatieve elektronische betaalmiddelen aan hun klanten aan te bieden.
Verschillende alternatieven voor Chipknip, ook in de vending
Pinnen is in alle sectoren de meest gebruikte oplossing voor elektronisch betalen. Acceptanten van Chipknip doen er daarom goed aan te overwegen of pinnen in hun situatie een bruikbare vervanging is, aldus Betaalvereniging Nederland.
Pinnen hoeft niet altijd een passend alternatief te zijn, onder meer door de verhouding tussen marges en kosten en door technische of fysieke belemmeringen bij de inbouw van een betaalautomaat. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn in de vendingbranche. Bij recent overleg tussen de banken en Nederlandse Leveranciers voor Betaalsystemen (NLB) is dit aan de orde gekomen. De volgende elektronische alternatieven zijn daarbij naar voren gebracht:
- Gesloten betaalsysteem (met opladen en betalen in eigen beheer bij de exploitant)
- Drie-partijen betaalsysteem (door één partij aangeboden aan zowel betalers als exploitanten)
- Contactloze Maestro en V PAY (een bancaire oplossing voor contactloos betalen)
Contactloos betalen heeft de toekomst; die toekomst begint al in 2015
Vanaf 2015 bieden alle Nederlandse consumentenbanken contactloos betalen aan hun klanten aan. Contactloos betalen is een uitbreiding van pinnen. Omdat voor het betalen van kleine bedragen geen pincode nodig is, verlopen contactloze betalingen zeer snel. Bovendien is er bij contactloos betalen geen volledig numeriek toetsenbord nodig. Vooral bij vendingautomaten is dat een groot voordeel.
Aanvankelijk zullen echter niet alle Nederlanders contactloos kunnen betalen. Iedere bank bepaalt zelf de volgorde en snelheid waarmee ze haar klanten contactloos betalen aanbiedt. De bank kan daarbij voorrang geven aan klanten die zelf aangeven met contactloos betalen te willen starten. Het verschilt per bank of haar klanten contactloos kunnen betalen met een betaalkaart, met een mobiele telefoon of met beide.
Niet-bancaire partijen gaan contactloze betaalmiddelen van Maestro of V PAY aanbieden waarmee consumenten zonder bankrekening (prepaid) kunnen betalen.
Door de snelle invoering van contactloos betalen hebben exploitanten van vendingautomaten de keuze om alleen contactloze betaalmiddelen van Maestro en V PAY te accepteren. Een combinatie van pinnen en gesloten of drie-partijen betaalsystemen is ook mogelijk, al dan niet tijdelijk.
Geen ‘dip & go’ in de vending
In sommige landen wordt ‘dip & go’ – betalen met de betaalpas in de kaartlezer maar zonder pincode – als betaaloplossing voor vendingautomaten aangeboden. Voor Nederlandse kaarthouders is deze betaalmogelijkheid uitsluitend beschikbaar bij parkeren en tolwegen. Er komt geen uitbreiding naar vending of andere sectoren. De snelle invoering van contactloos betalen maakt dat overbodig.