Hospitality Group helpt ABN AMRO met Yello werkplekconcept

31 juli 2017 Banken.nl

ABN AMRO heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om op zijn hoofdkantoren Yello in te voeren en daarmee flexibele werkplekken te creëren voor de circa 8000 werknemers die hier gevestigd zijn. Het nieuwe werkplekconcept werd ontwikkeld samen met Hospitality Group en de bank werd gedurende het hele traject, van strategie en blauwdruk tot uitvoering, ondersteund door consultants van het adviesbureau. 

In 1999 werd aan de Amsterdamse Zuidas het hoofdkantoor van grootbank ABN AMRO opgeleverd. De bouw van het kantoorpand had zo’n drie jaar in beslag genomen. Het nieuwe pand, dat op zijn hoogste punt 105 meter hoog is, moest werkplekken bieden voor tussen de 3.000 en 3.500 medewerkers, verspreid over een vloeroppervlak van circa 125.000 m2 en 24 verdiepingen. 

Inmiddels is de bezetting van het kantoorpand de 3.500 reeds ver overschreden. Anno 2017 zijn er zo’n kleine 6.000 medewerkers werkzaam vanuit dit hoofdkantoor. Om de drukte op de hoofdkantoren te verminderen ging de bank al vroeg werken volgens Het Nieuwe Werken. Daarnaast werd in 2015 besloten om een nieuw werkplekconcept te omarmen, waarmee de werkruimtes en dienstverlening beter werden ingedeeld en nieuwe afspraken werden gemaakt om samenwerking en werknemerstevredenheid te stimuleren. 

Yello

Om te komen tot een nieuw werkplekconcept heeft ABN AMRO de hulp ingeschakeld van Hospitality Group. Samen met het adviesbureau uit Amersfoort, dat zich specialiseert in advies en projectmanagement op het gebied van onder meer Hospitality, Huisvesting en Facility Management, is de grootbank gekomen tot werkplekconcept Yello. 

Hospitality Group helpt ABN AMRO met Yello werkplekconcept

Yello is een vraaggestuurd werkplekconcept dat werkruimtes inricht volgens de wensen van de medewerkers. Binnen Yello wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten zones: een hotzone, mediumzone en een coldzone. In de hotzone bestaat de inrichting uit zithoeken met scrumwanden in een open ruimte. Dit gedeelte is bedoeld voor samenwerken, overleggen en plannen uittekenen. De mediumzone bestaat uit flex-werkplekken, waar op rustige wijze geconverseerd kan worden, en tot slot zijn er de coldzones, die bedoeld zijn om in alle rust te werken. Hier is praten en bellen dan ook niet toegestaan. Zaken die centraal staan in het concept zijn onder meer flexibiliteit, samenwerking, kennisdeling en innovatie.

Binnen het Yello programma is de afgelopen periode ook een specifieke Yello Agile variant ontwikkeld. In deze Agile-versie van het werkplekconcept worden fysieke inrichtingselementen, IT middelen en services op zo’n manier op elkaar afgestemd dat intensieve en dedicated samenwerking tussen verschillende afdelingen wordt gestimuleerd. Multidisciplinaire teams wordt werkruimte geboden op teamspots met een eigen scrumwall en scrum-eventruimtes die onder meer gebruikt kunnen worden voor brainstormsessies, of het delen en vieren van behaalde resultaten. 

In alle versies van het werkplekconcept wordt gewerkt met open ruimtes, door wanden zoveel mogelijk weg te laten, door te werken met snel aanpasbare inrichtingselementen en door te werken met lichte kleuren.

Projectmanagement

De adviseurs van Hospitality Group boden ondersteuning en begeleiding in de vorm van conceptontwikkeling en projectmanagement gedurende het hele traject vanaf de ontwikkeling van het concept en de eerste blauwdrukken tot de daadwerkelijke uitvoering en implementatie van de nieuwe inrichting en werkmethode. Naast het ontwikkelen van de blauwdruk was Hospitality Group tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een stijlboek voor alle fysieke, virtuele, dienstverlenende en technische componenten van Yello Agile, een toolkit voor interne projectteams en een ontwikkelprogramma voor management en medewerkers. 

De komende jaren wordt Yello Agile verder uitgerold binnen de hoofdkantoren van ABN AMRO.

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl