Apps SNS, ASN en RegioBank signaleren oude rekeningnummers
De mobiel bankieren apps van SNS Bank, ASN Bank en RegioBank zijn uitgerust met een nieuwe functie: de Adresboekcheck. Als gebruikers geld willen overmaken naar een contact in hun adresboek, krijgen zij een melding als ze dit contact al langer dan 15 maanden niet hebben gebruikt.
Per maand worden er ongeveer 1.300 meldingen gemaakt van een overboeking naar een verkeerd rekeningnummer, blijkt uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland. Fouten in het adresboek van de klant in hun online of mobiel bankieren omgeving zijn volgens het onderzoek de nummer 1 oorzaak van onbedoelde overboekingen. Bijna driekwart van de verkeerde overboekingen zijn het gevolg van verkeerde of verouderde informatie in het adresboek van de verzender.
Adresboekcheck
Om klanten te helpen bij het voorkomen van onbedoelde overboekingen, hebben SNS Bank, ASN Bank en RegioBank hun mobiel bankieren apps uitgebreid met de zogenaamde ‘Adresboekcheck’. Wanneer een gebruiker een contactpersoon uit zijn adresboek selecteert als begunstigde voor een overboeking, controleert de Adresboekcheck automatisch hoe lang het geleden is dat de gebruiker deze voor het laatst heeft gebruikt. Als de laatste overboeking van de gebruiker naar dit IBAN-nummer meer dan 15 maanden geleden heeft plaatsgevonden, geeft de app een melding waarin de gebruiker gevraagd wordt om het IBAN-nummer van de begunstigde te controleren.
Door klanten bewust te maken op mogelijk verouderde gegevens in het adresboek, hopen de banken – die alle drie onderdeel uitmaken van De Volksbank – de kans op een verkeerde overboeking te verkleinen.
IBAN-Naam Check
De Nederlandse bankensector heeft al eerder met elkaar afgesproken om het aantal onbedoelde overboekingen terug te willen dringen met de invoer van de IBAN-Naam Check. De IBAN-Naam Check is momenteel in ontwikkeling en Betaalvereniging Nederland verwacht dat de dienst in de tweede helft van 2017 bij de meewerkende banken zal worden ingevoerd. Deze dienst controleert automatisch of de opgegeven naam van een begunstigde overeenkomt met het opgegeven rekeningnummer, als een gebruiker een overboeking wil uitvoeren via internet bankieren of de mobiel bankieren app van bank. Zo zullen klanten beter worden gewaarschuwd tegen fouten en fraude bij overboekingen, aldus de initiatiefnemers.