Rabobank lanceert platform voor jongeren Passi

08 november 2017 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Recent lanceerde Rabobank Passi. Passi is een pinpas die speciaal bedoeld is voor jongeren van 12 tot 17 jaar. Naast een betaalpas is Passi ook een online platform, waarmee Rabobank jongeren wil aanmoedigen om zelf geld te verdienen en talenten te ontwikkelen.

Steeds meer banken komen met initiatieven die speciaal gericht zijn op jongeren. De tijden dat bankzaken alleen voor volwassenen waren zijn voorbij. Banken spelen een steeds belangrijkere rol in de financiële opvoeding van kinderen. Recent onderzoek van het Nibud wees bovendien uit dat wie jong om leert gaan met geld later zijn financiële zaken ook beter op orde heeft. Onlangs presenteerde Rabobank al de app PinPin, waarmee het zich op kleinere kinderen richtte. Met het nieuwe Passi richt Rabobank zich ook specifiek op tieners.

Passi is speciaal voor jongeren van 12-17 jaar

Met Passi wil Rabobank voor jongeren naar eigen zeggen een fundament leggen voor een financieel gezond leven en daarmee dus een financieel gezonde toekomst voor ons allemaal. Passi is in de eerste plaats een pinpas, de naam verwijst er al naar. Wat de pinpas bijzonder maakt, is dat hij doorzichtig is, waarmee de bank aan wil geven transparant te zijn. Maar naast een pinpas met bijbehorende betaalrekening is Passi dus ook een online platform, waar jongeren kennis en tips kunnen vinden over (bij)baantjes of interessante stages. Rabobank probeert jongeren hiermee te inspireren, passies te helpen ontwikkelen en hen na te laten denken over zelf geld verdienen.

Eigentijds product

Passi is beslist geen conservatief product, stelt Rabobank. Dat blijkt onder meer uit de marketing van Passi, die sterk ‘digital first’ is via de samenwerking met online influencers, bloggers en vloggers. Dit zijn personen die voor volwassenen vaak vrij onbekend zijn, maar onder jongeren ware beroemdheden. Zij zorgen voor een voortdurende stroom van content op het platform, op verschillende gebieden als muziek, sport, gaming en beauty, die allemaal voor inspiratie en kennis kunnen zorgen. De bank gebruikt bovendien een erg specifieke ‘tone of voice’ om jongeren beter te kunnen bereiken. Dat zoiets ook vreselijk fout kan gaan bewees de gemeente Lelystad onlangs, die met hun briefaanhef ‘Yo Tjappie, alles chill?’ de plank volledig missloeg.

Directeur marketing bij Rabobank, Dorkas Koenen, bevestigt de blik op de toekomst: “Het fundament voor een gezonde financiële toekomst wordt gelegd op jonge leeftijd, want jong geleerd is oud gedaan. Aan de basis hiervan staat zelf inkomen genereren, zodat je ook op eigen benen leert staan.