Vincent van den Boogert van ING in de race voor Marketeer of the Year
Vincent van den Boogert, de CEO van ING Nederland, is een van de drie kanshebbers voor de titel van ‘Marketeer of the Year’. Op 29 maart wordt bekendgemaakt wie er met de titel vandoor gaat.
Om vandaag de dag een succesvolle onderneming te runnen is goede marketing natuurlijk onmisbaar. Elk jaar worden uitzonderlijke prestaties binnen dit vakgebied in de schijnwerpers gezet tijdens de uitreiking van de Dutch Marketing Awards. Professionals uit de sector beschouwen de titel als de belangrijkste vakprijs van Nederland. De prijs wordt onder meer zo gewaardeerd omdat hij betrekking heeft op de complete marketingstrategie binnen bedrijven.
Naast dat er prijzen worden uitgereikt aan bedrijven die zich het afgelopen jaar hebben onderscheiden op het gebied van marketing, wordt er elk jaar ook een persoonlijke award toegekend aan iemand die binnen het vak wordt beschouwd als een bijzondere pionier. Deze vakmensen komen in aanmerking voor de titel van ‘Marketeer of the Year’: “De Marketeer of the Year is een icoon in het vak en ver daarbuiten. Hij of zij zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in, heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak en is een marketeer waar professionals in marketing en communicatie veel van kunnen leren. Daarbij is de Marketeer of the Year een goede ambassadeur voor het marketingvak”, aldus de organisatie van de uitreiking.
Onconventionele vakman
Dit jaar is een van de drie genomineerden Vincent van den Boogert, die sinds mei 2017 CEO is bij ING Nederland. Terwijl Van den Boogert daarmee geen specifieke marketingfunctie bekleedt binnen de bank, beschikt hij wel over een schat van ervaring op dit gebied: hij werkt al sinds 1995 voor ING en heeft sindsdien invulling gegeven aan diverse rollen op het gebied van communicatie en marketing. Zo was hij twee jaar Deputy CEO & Head of Marketing (2008-2010), vier jaar Director of Marketing (2010-2014) en tweeënhalf jaar Chief Customer Officer (2014-2017).
Na die laatste functie promoveerde hij tot zijn huidige functie, waarin hij de leiding heeft over ING Nederland. Bij de bekenmaking van zijn benoeming hebben zijn collega’s in het FD veel mooie woorden voor hem over: “Hij is slimmer dan ik”, zegt Hans Hagenaars, die ruim tien jaar lang onderdeel uitmaakte van de directie van ING Nederland. De voormalige CFO van ING Nederland, Ronald Nijsen, voegt daaraan toe: “Vince combineert zijn gevoel voor cijfers met een gigantisch charisma. Geef hem een microfoon en hij gaat los.” Van den Boogert zelf vult aan: “Ik praat snel, maar de boodschap moet natuurlijk wel overkomen.”
Ook op het gebied van marketing en pr wordt hij daarbij geprezen in het FD: “Hij is een onconventionele denker. Hij wil de klanten in staat stellen met allerhande digitale hulpmiddelen hun financiën beter te plannen.” aldus Huib Kurstjens, die namens The Boston Consulting Group adviseur is bij ING. In een interview met vakblad Adformatie geeft Van den Boogert blijk van zijn originele blik op de relatie tussen de bank en de klant: “Ik vind service doorgeschoten afhankelijkheid.”
Concurrentie
De twee andere kanshebbers voor de prijs zijn Anouk Beeren – Director e-commerce & marketing bij voedselleverancier Bidfood, voorheen bekend als Deli XL – en Niko Koffeman van De Vegetarische Slager, die daarnaast nog in de Eerste Kamer zit voor de Partij voor de Dieren. Mocht Van de Boogaard de concurrentie voorblijven en naar huis gaan met de titel, dan is dat niet de eerste keer dat hij vanuit ING een prijs in ontvangst mag nemen: in 2011 woonde hij in het Intercontinental Hotel in Londen een gala bij, waar hij de titel voor 'beste bank van Nederland' in ontvangst nemen. Hiermee werd de Rabobank, die de prijs in de drie voorgaande jaren won, van de troon gestoten.
De organisatie van de Dutch Marketing Awards bestaat uit het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), marketing-uitgever Adfo Groep en kennisnetwerk Platform Innovatie in Marketing (PIM). Zij kennen tijdens de uitreikingsavond op 29 maart, die plaatsvindt in het KIT in Amsterdam, naast de Marketeer of the Year-titel nog vier prijzen toe aan bedrijven. Het gaat om de titels ‘Marketing Company of the Year’, ‘Start Up of the Year’, ‘Scale Up of the Year’ en ‘Internal Branding Company of the Year’. Voor de titel 'Marketing Company of the Year' is één bank genomineerd, namelijk RegioBank. Tot slot is er ook nog een award voor het ‘Marketing Talent of the Year’, die wordt vergeven namens het Marketing Executive Center (MEC).
Susanne van Nierop van Adfo Groep is de juryvoorzitter die de finalisten voor de Marketeer of the Year heeft geselecteerd, terwijl Marc van Eck van marketingbureau Business Openers de finalisten koos in de vier bedrijfscategorieën: “Echte marketing gaat over een scherpe overtuiging verankeren in je merk. Die kun je vertalen naar klantgerichte proposities, die je vervolgens met een strategische aanpak in de markt zet, eventueel met creatieve communicatie. De tijden van een dun laagje chroom liggen definitief achter ons. Dat laten de finalisten van de Dutch Marketing Awards zien”, aldus Van Eck.