Banken zetten in op digitale samenwerking met intermediairs
In toenemende mate zetten banken in op Standard Business Reporting (SBR), een digitale en gestandaardiseerde databank met financiële gegevens van bedrijven en consumenten. SBR vereenvoudigt voor intermediairs het aanleveren van financiële gegevens bij bijvoorbeeld banken, Belastingdienst of Kamer van Koophandel. Verwacht wordt ook dat SBR een voorname rol gaat spelen in het kredietproces bij banken.
Vertrouwen in de financiën van overheden en bedrijfsleven is een essentiële basis voor de economie. Standard Business Reporting (SBR) draagt bij aan dit vertrouwen. Door standaardisering van gegevens, processen en techniek draagt het bij aan de ondubbelzinnige interpretatie van financiële cijfers. Het stelt ondernemers, intermediairs en banken in staat om eenvoudig en snel financiële data beschikbaar te hebben. Dit bevordert de snelheid in de beoordeling van kredietaanvragen of -revisies.
SBR Banken is een initiatief van de drie grote banken ABN AMRO, ING en Rabobank. Volgens een persbericht van de SBR Banken-organisatie past deze stap in een brede maatschappelijke en snelle ontwikkeling waarin partijen die optimaal digitaal samenwerken het verschil kunnen maken voor hun klanten. Banken investeren daarom fanatiek verder in SBR voor 2018.
Door de introductie van de BT12 (Bankentaxonomie 12) wordt het aanleveren van financiële gegevens via conventionele routes - bijvoorbeeld het opsturen van een pdf-document - steeds verder geminimaliseerd. De investeringen van banken hebben betrekking op meerdere facetten. Met BT12 is op zichzelf al fors geïnvesteerd in (IT-)processen. Daarnaast besteden de banken veel aandacht aan opleiding van het personeel in de omgang met SBR-kredietrapportages. In 2018 zullen ondernemers kennis maken met nieuwe digitale proposities, waarin SBR een essentieel onderdeel is. Het is niet alleen meer de digitale ‘tech-wise’ die gebruik maakt van SBR, het wordt de norm.
Ten slotte gaan de initiatiefnemers van SBR Banken de eigen SBR Banken-organisatie verder professionaliseren. Inmiddels zijn volgens de organisatie 3800 intermediairs aangesloten en neemt dat aantal wekelijks toe.