Ook ING voert IBAN-Naam Check in
Parallel aan het nieuws over enkele merken van de Volksbank komt ook ING naar buiten met het nieuws van invoering van de IBAN-Naam Check. De techniek is in eerste instantie alleen beschikbaar voor internetbankieren. Naar verwachting rond de zomer wordt de techniek ook ingepast in de mobiel bankieren app.
Per direct kunnen consumenten van ING gebruikmaken van de IBAN-Naam Check, bij het doen van een overboeking via internetbankieren. Het risico op foute overschrijvingen wordt daarmee verder teruggebracht. De oranje bank komt hiermee naar buiten op dezelfde dag dat drie dochters van de Volksbank - ASN Bank, RegioBank en SNS - de techniek invoeren voor hun mobiel bankieren apps. Waar ING de techniek eerst introduceert voor interbankieren, doen de Volksbank-dochters dat juist voor de mobiel bankieren apps. Rond de zomer doen ze allebei het omgekeerde.
De IBAN-Naam Check is een ontwikkeling van Rabobank. Klanten van Rabobank kunnen daarom al enige tijd rekenen op de IBAN-Naam Check bij het doen van bankzaken. Volgens Rabobank zijn de resultaten van de IBAN-Naam Check veelbelovend. Volgens de bank zijn er inmiddels 350 miljoen naamchecks gedaan en komt het zo’n 1500 keer per dag voor dat klanten een melding krijgen over een onjuiste naam of IBAN. In totaal zijn consumenten inmiddels al 70% minder geld kwijt aan foutieve overschrijvingen.
Hulpmiddel
Ondanks deze uiterst nuttige bijdrage aan het verder terugdringen van foutieve overschrijvingen, blijven banken benadrukken dat consumenten zelf ook goed op moeten blijven letten. De IBAN-Naam Check blijft immers een hulpmiddel.