Interview met Nanne Tjoelker & Sadjdjan Souri, Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland, over teamwork en succes
Goed ondernemerschap gaat onder meer over de samenwerking tussen een leidinggevende en werknemer(s). Detacheerder voor de financiële sector Octas sprak met Nanne Tjoelker en Sadjdjan Souri, respectievelijk Manager Financieel Advies en Financieel Adviseur bij Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland. Over het belang van de gunfactor binnen een team van collega’s, het verbeteren van prestaties door groeigesprekken, de titel ‘Best scorende hypotheekadviseur binnen Rabobank Nederland’ en uiteindelijk het verhogen van marktaandeel voor de Rabobank.
Nanne is onder andere verantwoordelijk voor enkele unieke en ludieke marketingacties van Rabobank. Denk hierbij aan de hypotheekcampagne ; ‘hypotheek binnen een week’. Daarbij zetten de adviseurs van Rabobank zich in om een hypotheek voor een klant in één week rond te krijgen. Rabobank ontving hiervoor zelfs een marketing award. Om de actie lokaal kracht bij te zetten droegen de adviseurs voor deze campagne oranje sportschoenen voor onder hun kostuum. Sadjdjan: “Zo lieten wij zien dat wij hard lopen voor onze klanten. Dat maakte behoorlijk wat los in Zuidwest Friesland.” Hierop volgend was er ook nog de ‘24/7-actie’. Sadjdjan: “Wij kregen een colbert met op de achterkant een logo ‘24/7’. Met deze outfi t konden klanten zien dat we niet alleen tijdens kantoortijden, maar ook in de weekenden en avonduren bereikbaar zijn voor een afspraak.”
Trots
Met veel trots wordt er gesproken over de diverse activiteiten van Rabobank. Zowel over activiteiten voor de medewerkers als voor de omgeving. Nanne: “Als coöperatieve bank willen we een substantiële bijdrage leveren aan het welzijn en de welvaart in Nederland. Dat doen we op verschillende wijzen. Bijvoorbeeld door mensen te helpen die in de schuldhulpverlening zitten en er met de financiën niet uitkomen.” Voor al haar medewerkers werkt Rabobank met 3 kernwaarden, de 3V’s: Vitaliteit, Verandervermogen en Vakmanschap. Nanne: “Bij Vitaliteit gaat het er om of iemand voldoende energie heeft en proactief is. Als bank bekijken we ook hoe we hierin kunnen faciliteren door bijvoorbeeld gezonde snacks in de kantine en het aanbieden van diverse sportactiviteiten. Als we kijken naar Verandervermogen, dan gaat het om het optimale resultaat te behalen en of iemand zich kan aanpassen aan veranderingen in de organisatie en/of markt. Tegenwoordig volgen veranderingen elkaar relatief snel op. En je kunt niet gaan achterlopen. En dan is er nog Vakmanschap. Wij willen natuurlijk wel het beste jongetje van de klas zijn. Naast kwantiteit willen we kwaliteit leveren. Door het stellen van motiverende doelen, coaching en continue feedback houden wij de beste adviseurs.”
De beste adviseurs
Om de beste adviseurs te krijgen en te behouden heeft Rabobank GROW ontwikkeld. Een systeem om de continue ontwikkeling van haar medewerkers te borgen. Nanne: “Wij voeren continu de dialoog met medewerkers over bijdrage, gedrag en ontwikkeling. Dat werkt anders dan de traditionele beoordelingsgesprekken. In een GROW gesprek bepaal je gezamenlijk wat je wilt bereiken, waar je voor staat, wat je mogelijkheden zijn en wat je gaat doen. Daarbij mogen medewerkers zelf uitmaken waar zij zichzelf in willen uitdagen om te groeien.” Sadjdjan reageert: “Nanne is een goede coach. Hij daagt mij altijd uit om het beste uit mezelf te halen en uit mijn comfortzone te treden. Hij bekijkt regelmatig hoe ik mijn gesprekstechniek kan verbeteren. Niemand is perfect, er is altijd iets wat anders kan. Nanne heeft door zijn jarenlange ervaring altijd wel oplossingen of tips om iets beter aan te pakken.” Ook voor het management blijft ontwikkeling belangrijk. Nanne: “Want als ik niet bij blijf, hoe kan ik mijn team dan goed coachen, enthousiasmeren en inspireren?”
Een gebalanceerd voetbalteam
Nanne is verantwoordelijk voor het team Wonen waar Sadjdjan 3 jaar geleden in aangesteld werd. Het team bestaat uit 11 collega’s die samen verantwoordelijk zijn voor het verstrekken, beheren en wijzigen van hypotheken. Nanne: “Ik heb het team samengesteld als een voetbalcoach. Door een goede balans te zoeken tussen aanvallers en verdedigers. Zo hebben we goed met gedetacheerden van onder andere Octas kunnen samenwerken. Die vulden de plekken op die nodig waren om een goede balans in het team te krijgen. Bij sollicitatiegesprekken maken we geen compromis. We gaan alleen nog voor personen die echt het team versterken. Ik zoek door tot ik de juiste mix; de juiste man of vrouw op de juiste plaats heb. Je bent als manager namelijk net zo goed of slecht als je mensen. Ik zou een slechte manager zijn als ik genoegen zou nemen met een team dat niet goed functioneert. Ik kies niet altijd de makkelijkste weg, maar dat legt ons geen windeieren.”
"Ik heb het team samengesteld als een voetbalcoach"
De gunfactor
De resultaten van een goed functionerend team zijn duidelijk zichtbaar in Sneek. Naast het feit dat de vestiging in Sneek vorig jaar is geëindigd als 2e beste bank qua marktaandeel (35%) van Rabobank, is Sadjdjan, als een echte “salestijger”, al 2 jaar op rij verkozen tot best scorende Hypotheekadviseur binnen Rabobank Nederland. Hij wist de meeste hypotheken te verstrekken in een jaar. Vorig jaar sloot hij zo’n 170 nieuwe hypotheken. Hij schrijft deze overwinning onder meer toe aan de goede samenwerking met zijn collega’s. Sadjdjan: “Het is belangrijk om in een hecht team te werken. Daarmee kun je alles overwinnen. In ons team gunt iedereen elkaar succes. Die gunfactor is belangrijk. Net als in een voetbalteam werk je bij ons nooit alleen. Wij weten van elkaar wat iemands kracht is. Elke adviseur verstaat zijn vak, waarbij de ene adviseur meer kennis heeft van bijvoorbeeld echtscheidingen en de andere adviseur van complexe financieringsconstructies. Door actief om hulp te vragen en kennis te delen, leren wij van elkaar en krijgt de klant het advies dat hij verdient.”
Werken vanuit je hart
Voor Sadjdjan geldt dat zijn werk echt zijn passie is. “Ik sta altijd voor mijn klanten klaar. In goede en slechte tijden. Ik doe dit werk vanuit mijn hart. Klanten helpen bij het maken van de juiste keuzes vind ik het leukst. En daardoor krijg ik veel doorverwijzingen van klanten die weer tegen hun vrienden en familie zeggen: ‘Je moet bij Sadjdjan zijn’. Een huis kopen is voor veel mensen een grote stap. Zij willen iemand in de ogen kunnen kijken en samen bepalen wat de juiste keuze voor ze is. Ik vind het gaaf om op een duidelijk manier, in Jip en Janneke-taal, uit te leggen welke afwegingen iemand moet maken bij het afsluiten van een hypotheek. En dat als ik ze over 10 of 20 jaar tegenkom, ze zeggen: “Hé, wat ben ik blij dat ik bij jou ben geweest.” Hopelijk leidt al dit werkplezier naar een 3e overwinning als ‘best scorende adviseur’!