'Constant nieuwe dingen leren en samen de CDD-sector versterken'
Een CDD-analist is een onmisbare professional in het huidige bankmilieu. Het wordt steeds belangrijker voor financiële instellingen om hun Customer Due Diligence en Know Your Customer beleid op orde te hebben, want criminelen worden alsmaar inventiever op het gebied van witwassen en terrorismefinanciering. Wat voor soort mens is de CDD of KYC analist? Wat voor achtergrond hebben zij? Pleuni Schellekens (32) is nu bijna twee jaar werkzaam bij Octas als CDD-analist en kan ons meer vertellen over hoe het is om als medior CDD-professional te werken bij grote banken.
Hoe ben je in het CDD-werkveld terecht gekomen?
“Na mijn rechtenstudie ben ik eerst een aantal jaar gaan reizen. Toen ik terugkwam in Nederland heb ik een tijdje in de horeca gewerkt, maar na een tijdje wilde ik toch op zoek naar iets anders. Ik kwam vaak vacatures tegen voor CDD-analisten, dus ik ging uitzoeken wat CDD inhield en het klonk enorm interessant!"
"Toevallig was de eerste vacature waar ik op gereageerd had van Octas, zij hadden specifiek een rol beschikbaar bij een grootbank in Den Bosch, mijn woonplaats. Ze waren erg enthousiast en ik kon snel aan de slag. Ik had niet bewust voor detachering gekozen, maar ik ben er erg positief over. Je kan makkelijk switchen tussen bedrijven als je dat wilt, maar je kan ook voor langere tijd ergens blijven je je ergens helemaal thuis voelt.”
Hoe wil jij je carrière verder ontwikkelen?
“Ik zie heel veel mogelijkheden om door te groeien, dat is het mooie aan dit vakgebied. Het is allemaal vrij nieuw, en het wordt steeds belangrijker voor financiële bedrijven om een fatsoenlijk CDD-beleid te voeren. Ik zie dat er ontzettend veel groei zit in de CDD-afdelingen zelf, dus dat biedt een mooie kans om mee te groeien. De kansen zijn eindeloos! Ik ben nu zelf medior analist, maar ik zie mijzelf wel doorgroeien naar senior CDD-analist of misschien zelfs als compliance officer over een paar jaar.”
Hoe haal je voldoening uit in je werk?
“Als ik van een lastig dossier alle puzzelstukjes bij elkaar krijg en het complete beeld heb van een klant. Het voelt geweldig als je een uitdagend onderzoek goed weet af te ronden en weer verder kan met een nieuw dossier, dat geeft echt een gevoel van voldoening. Als je er een tijdje in zit kan je ook je collega’s die net gestart zijn goed helpen, en dat teamgevoel is ook erg prettig. Iedereen is constant nieuwe dingen aan het leren en je staat er samen voor, dat is het mooie aan dit beroep.”
Wat voor uitdagingen en ontwikkelingen zie je in het werkveld van CDD?
“Het is een relatief nieuw werkveld, waardoor financiële bedrijven en in het bijzonder CDD-afdelingen continu in ontwikkeling zijn. De technologie, de software, maar ook de managementstructuren en het beleid verandert en verbetert constant. Dat is natuurlijk goed, maar het kan ook uitdagingen met zich meebrengen."
"Je moet continu inspelen op en aanpassen aan de veranderingen. Je moet dus goed blijven opletten en scherp blijven omdat op elk moment veranderingen doorgevoerd kunnen worden, ook vanuit de financiële autoriteiten zoals de AFM en De Nederlandsche Bank die je werk kunnen controleren.”
Hoe was het doorgroeiproces en wat voor tips kan je meegeven voor starters?
“Ik moest in het begin wel wennen aan het werk en ik kwam ook een beetje traag op gang, dus voor de mensen die net starten: blijf gewoon goed je best doen, fouten maken en dingen leren hoort erbij, en laat je er niet door ontmoedigen als in het begin niet altijd alles perfect gaat. Na een paar maanden zat ik er helemaal soepel in en ging het steeds makkelijker."
"Je krijgt na een tijdje een structuur voor jezelf, hoe je dingen aanpakt en oplost. Hoe meer dossiers je hebt gehad, des te efficiënter je gaat werken. Je leert ook van je collega’s dus je hoeft niet het wiel zelf opnieuw uit te vinden. Je hebt je eigen dossiers, maar je werkt wel in een team dus je kan veel van anderen leren.”