Bangkok, Londen en Parijs bovenaan Mastercard Global Destination Cities Index 2018
Uit een lijst van 162 wereldsteden eindigen de metropolen Bangkok, Londen en Parijs bovenaan de Mastercard Global Destination Cities Index 2018. Allemaal bieden ze een goede infrastructuur, zakelijke en toeristische trekpleisters en een sterke lokale cultuur. Mastercard is betrokken bij diverse projecten waarbij het samen met de steden werkt aan plaatselijke uitdagingen en oplossingen.
Sinds tien jaar presenteert aanbieder van betaaltechnologie en kaartdiensten Mastercard de stedenindex. Daarbij gaat het in op verschillende facetten zoals het totaal aantal overnachtingen van buitenlandse bezoekers en hun bestedingen in deze steden. De index van 2018 gaat over gegevens uit 2017. Uit de meest recente index komen Bangkok, Londen en Parijs naar boven als meest toonaangevend.
Veel sectoren profiteren van de sterke economische groei die veel landen momenteel kennen. De hotellerie is er zeker één van. Zowel gewone toeristen als zakenmensen vliegen weer als vanouds de wereld over en natuurlijk moeten die ergens slapen. In Bangkok werden afgelopen jaar meer dan 20 miljoen overnachtingen geboekt. Londen volgt op de voet, Parijs volgt op iets meer afstand. Kijkend naar de verwachte groeicijfers zal Bangkok ook volgend jaar bovenaan prijken.
Grote steden zijn meestal ook dure steden. Maar duur is een rekbaar begrip, dat blijkt wel uit onderstaande figuur. Het meeste geld werd uitgegeven in het emiraat Dubai. Dat komt vooral door de hoge gemiddelde uitgaven. Gemiddeld gaven buitenlandse reizigers $537 per dag uit. Een verrassende tweede is nieuwkomer Makkah (Mekka). Ongetwijfeld door de verplichting voor moslims om tenminste eens in hun leven op pelgrimage naar Mekka te zijn geweest. Andere nieuwkomers zijn Palma de Mallorca en de Thaise vakantieregio Phuket.
Wie veel waar voor zijn geld wil terugzien kan het beste naar Istanbul gaan. Gemiddeld geven buitenlandse bezoekers daar $108 per dag uit. Het afgelopen jaar zal dat door het instorten van de Turkse lira vermoedelijk relatief nog wat extra goedkoper zijn geworden.
Mastercard werkt samen met een breed scala aan partners, waaronder toeristische organisaties, stedenbouwkundigen, banken en middenstands- en horeca-organisaties. De projecten hebben betrekking op meerdere doelen.
- Identificeren en aanpakken van stedelijke uitdagingen met schaalbare oplossingen op het gebied van digitale technologie en economische ontwikkeling. Mastercard presenteerde onlangs City Possible, een mondiaal platform voor steden, onderzoeksinstellingen en organisaties in de private sector dat zich toelegt op de gezamenlijke aanpak van gemeenschappelijke uitdagingen.
- Vereenvoudigde toegang tot stedelijke kerndiensten, zoals openbaar vervoer. Zo kunnen bezoekers en bewoners in meer dan 100 steden met hun bestaande contactloze Maestro betaalpas of Mastercard betalen voor tram, trein, metro en bus.
- Mensen helpen om zorgeloos te reizen: zorgeloze planning, voorzieningen en verbindingen op de plaats van bestemming en probleemloze kaartacceptatie op miljoenen locaties overal ter wereld.
- Unieke restaurant-, entertainment- en shoppingervaringen bieden in 42 Priceless Cities over de hele wereld, waaronder Bangkok, Londen, Parijs en de andere steden in de Index.
Memorabele en authentieke ervaring
“Internationaal reisverkeer is voor veel stedelijke economieën van cruciaal belang; het verrijkt de levens van zowel bewoners als toeristen,” zegt Miguel Gamiño Jr., Executive Vice President Global Cities van Mastercard. “Steden moeten innoveren om bezoekers zowel een memorabele als een authentieke ervaring te kunnen bieden. We werken nauw samen met steden over de hele wereld om ze te laten zien welke kennis en technologieën ze nodig hebben om toeristen aan te trekken en te faciliteren, en daarbij te behouden wat hun stad zo bijzonder maakt.”