ABN AMRO, Rabobank en Mastercard introduceren Garmin Pay
Klanten van ABN AMRO en Rabobank profiteren van een nieuwe dienst genaamd Garmin Pay, waarmee betalen per smartwatch mogelijk wordt. Rekeninghouders van Rabobank kunnen sinds gisteren al afrekenen op deze manier, klanten van ABN AMRO zeer binnenkort. De techniek ‘achter’ de betalingen wordt verzorgd door Mastercard.
Amper een dag nadat DNB haar zorgen uitsprak over de stormachtige opkomst van digitale betalingen verschijnt Garmin Pay, de dienst die betalen per smartwatch mogelijk maakt. Met de nieuwe serie smartwatches van Garmin kunnen consumenten rekeningen van Rabobank en van ABN AMRO aan de software van het horloge koppelen. Afrekenen kan voortaan door simpelweg de smartwatch in de buurt van de betaalterminal te houden, gelijk aan een pinpas met nfc-chip.
Smartwatches bestaan al langere tijd, maar pas sinds enkele jaren vindt er veel innovatie plaats in dit segment. Garmin is vooral bekend van navigatie-apparatuur voor auto’s en fietsen, maar ook in de smartwatches bezetten ze een prominente positie. Ze worden veel gebruikt om lichamelijke activiteit te meten, bijvoorbeeld hartslag, slaapritme of aantal stappen per dag. Daarbij bieden ze ook nog eens de mogelijkheid om af te lezen hoe laat het is. Een horloge is bij uitstek echter ook geschikt om er een betaalmiddel van te maken. Immers, wie er één heeft zal hem altijd bij zich hebben, hij valt niet zomaar van je pols en is ook niet zomaar van je pols af te stelen.
Tot op heden zijn alleen ABN AMRO en Rabobank aangesloten bij Garmin Pay. Garmin geeft aan spoedig meer banken te willen verwelkomen als partner. De achterliggende techniek is de verantwoordelijkheid van Mastercard, de betalingen verlopen via het Maestro-netwerk.
Voorzien in behoefte
“Producenten van horloges, ringen, armbandjes en andere wearables hoeven niet zelf aparte afspraken met verschillende banken te maken voor de onderliggende technologie te maken”, aldus countrymanager Arjan Bol. Volgens Bol is Garmin Pay een logische ontwikkeling en voorziet het in een behoefte. “Klanten hebben contactloos betalen breed geaccepteerd, ook door de uitrol van betaalterminals waar dit mogelijk is. Consumenten vinden het niet onlogisch om met hun horloge te betalen. Die hebben zij vaker bij zich dan hun bankpas.”