Bank optimaliseert software ontwikkelingsproces met First Consulting

05 maart 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

Het vermogen om snel in te spelen op veranderingen in wensen en behoeftes van klanten is essentieel voor financiële instellingen. Daarbinnen speelt de IT-afdeling een cruciale rol. Immers, het implementeren van nieuwe software is doorgaans nodig om die veranderingen gestalte te kunnen geven. Advieskantoor First Consulting helpt banken bij het opstellen en uitvoeren van een optimaal veranderproces.

Banken waren eeuwenlang alleenheerser op het gebied van financiële dienstverlening. Vanzelfsprekend is de dienstverlening in al die tijd geleidelijk mee ontwikkeld, maar de laatste vijf à tien jaar opeens met een enorme vaart. De opkomst van de smartphone, de opkomst van fintech en het ontstaan van optimale thuiswinkelervaringen hebben de verwachtingen die consumenten hebben van hun bank sterk beïnvloed.

Aan banken de schone taak om ervoor te zorgen dat de achterkant van het kastje op de goede manier mee verandert, zodat klanten krijgen wat ze verwachten. Zorgen voor een wendbare IT-organisatie is één, optimalisatie van de waardeketen is twee, om daarmee het software ontwikkelingsproces verder te versnellen en de kwaliteit van software te allen tijde te borgen.Advieskantoor First Consulting heeft inmiddels veel expertise opgebouwd op het vlak van verandertrajecten van processen, systemen en organisaties. Vanuit die achtergrond ondersteunen zij banken bij het uitvoeren van digitale transformaties.

Bank optimaliseert software ontwikkelingsproces met First Consulting

Bij de ontwikkeling van IT-processen wordt vaak gewerkt volgens het principe ‘Continious Integration/Continuous Delivery’, of ook wel CI/CD. First Consulting bereikt dit door het automatiseren van verschillende testen en andere processtappen die nodig zijn om een nieuwe of verbeterde versie van een website of app te implementeren. Hierbij zijn software aanpassingen binnen één minuut door te voeren.

De integrale aanpak van First Consulting werkt volgens drie achtereenvolgende stappen: 1) Procesanalyse, 2) Implementatie en 3) Borging.

Stap 1: Procesanalyse

De eerste stap voor CI/CD implementatie betreft het in kaart brengen van de bestaande situatie. Workshops voor alle stakeholders definiëren voor elk ontwikkelteam binnen een IT-afdeling een persoonlijk verbetertraject. Daarin spelen zowel optimalisatie als automatisering van het ontwikkelproces een belangrijke rol.

Stap 2: Implementatie

Zelfsturende teams van ontwikkelaars en diverse technische experts vormen de kern van een succesvolle CI/CD implementatie. Hierbij stelt First Consulting de relatie tussen techniek, proces en mens centraal en vertaalt technische oplossingen naar een nieuwe manier van werken. Belangrijk is dat iedereen zich de nieuwe manier van werken eigen kan maken en de waarde van CI/CD inziet. Daarom bestaat de implementatie uit het implementeren van nieuwe software, het geven van trainingen en het faciliteren van kennisuitwisseling.

Stap 3: Borging

Voor een duurzame ontwikkeling worden verantwoordelijk direct in de organisatie geborgd. Dit bereikt First Consulting door sámen met de bank naar een oplossing toe te werken. De nieuwe manier van werken komt samen met de ontwikkelteams tot stand, waardoor kennis intern wordt opgebouwd en zij zich eigenaar voelen van de verandering.

Resultaat

First Consulting laat de ontwikkelteams pas los als zij volledig eigenaar zijn van het end-to-end ontwikkelproces. Een voorbeeld: bij het schrijven van nieuwe code kunnen ze dit vervolgens zelf, met één druk op de knop, testen en live brengen. Op die manier zijn ze in staat om het eigen ontwikkelproces voortdurend te blijven verbeteren. Banken kunnen zodoende snel en zelfstandig inspelen op nieuwe klantwensen.