Een derde van consumentenbanken plant opzetten digitaal submerk
Maar liefst een derde van de consumentenbanken overweegt of is al bezig met het opzetten van digitale submerken. Dat blijkt uit onderzoek van Economist Intelligence Unit (EIU), nauw verbonden met het beroemde Britse weekblad ‘The Economist’. Met verse digitale dochterondernemingen willen zij het opnemen tegen neobanken uit de fintech-hoek.
Het onderzoek is aangeslingerd door Temenos, een Zwitsers bedrijf dat softwarediensten levert aan financiële instellingen. Namens Temenos legde de Economist Intelligence Unit aan 405 executives van banken wereldwijd vragen voor over nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie, open API’s en opereren in de cloud. Daaruit komt onder meer naar voren dat banken hun strategieën aan het bijstellen zijn ter voorbereiding op het tijdperk van digitaal bankieren.
Verlies van marktaandeel
Van voorbereiden op is eigenlijk geen sprake meer. Het tijdperk van digitaal bankieren ís er al, alleen zal het de komende tien jaar naar verwachting onstuimig verder gaan groeien. Uit een rapport van het Amerikaanse Citi van afgelopen maand komt blijkt dat gevestigde namen rekening moeten houden met een verlies van marktaandeel tot 30% aan digitale challengers. Om uitsterven te voorkomen stelt Citi dat banken zichzelf dringend opnieuw moeten uitvinden en bankieren moeten vernieuwen door zelf digitale uitlopers te ontwikkelen.
Volgens de onderzoekers dient de vooruitgang in kunstmatige intelligentie, machine learning en Open Banking als voornaamste drijver in strategisch denken binnen de bestuurskamers van banken. “Zoals het rapport al aantoont, proberen banken die vooruit denken handig in te springen op Open Banking, op basis van vooruitstrevende digitale strategieën. Bijvoorbeeld door een digitale dochteronderneming te lanceren”, zegt Temenos CEO Max Chuard. “Om echt te differentiëren moeten banken hun systemen moderniseren, agile werken methodes omarmen en overgaan op digitale bancaire software die uit de cloud ontstaan is.”
Relatie met fintech
De onderzoekers stellen in het rapport dat banken nog steeds actief de samenwerking zoeken met fintechs, een zienswijze die niet door iedereen gedeeld wordt. EIU stelt dat 56% van de respondenten verwacht dat in 2025 samenwerking tussen fintechs en banken via digitale testomgevingen (sandboxes) de normaalste zaak van de wereld is. In dit overzicht uit 2018 komt ondubbelzinnig naar voren dat banken al stevig investeren in de relatie met fintechs. Uiteraard niet met het idee er zelf slechter van te worden, maar ook niet per se met het idee fintechs de nek om te draaien. Met ABN AMRO en ING zijn er twee Nederlandse banken die Europees gezien een aardig mondje meespreken.
Gerelateerd:
ING en Bank of Beijing bouwen samen aan nieuwe digitale bank