ING start account op Pinterest
ING is recent een account gestart op social medium Pinterest. Via Pinterest wil ING tips, ideeën en inspiraties delen. Vaak wordt Pinterest dan ook omschreven als een online ‘moodboard’ of prikbord. De timing van ING kan haast geen toeval zijn. Pinterest ging vorige week namelijk naar de beurs in New York (NYSE).
Bedrijven zijn veelal online te volgen via meerdere social media. Wie een webpagina bezoekt vindt vaak onderaan een aantal opties om een bedrijf te volgen, meestal in de vorm van kleine logootjes. Uiteraard het F-je van Facebook, het blauwe vogeltje Larry van Twitter en het fotocameraatje van Instagram. Wie hierop klikt gaat meteen naar de betreffende pagina toe. Bij menig bedrijf is ook een wit P-tje te vinden op een rode achtergrond, Pinterest. Sinds kort is ook ING actief op Pinterest.
Meer zoekmachine dan sociaal netwerk
Eerst nog even over Pinterest, want voor veel mensen is dat vaak toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Wat kun je met Pinterest? Pinterest draait voor de verandering niet om hoeveel vrienden of fans je hebt. De basis van Pinterest is een digitaal prikbord waarop iemand foto’s kan vastpinnen, via de knop met daarin een punaise verwerkt. Een ‘pin’ leidt door naar een website, blog of webshop. Vaak gaat het hierbij om ideeën voor recepten of interieur of kapsels bijvoorbeeld. Tamelijk huis, tuin en keuken dus. Wereldwijd zitten een respectabele 250 miljoen mensen op Pinterest, waarvan de overgrote meerderheid vrouw is, zo’n driekwart zelfs. Vanwege het visuele karakter wordt het ook wel beschouwd als een zoekmachine, meer dan een sociaal netwerk.
Waar het in eerste instantie op individuën gericht lijkt, is het potentieel best interessant voor bedrijven. Immers, het wordt gebruikt door mensen die naar iets specifieks op zoek zijn. En die dus iets willen afnemen, zij het een product of een dienst. Vorige week ging Pinterest succesvol naar de beurs, bij de beursgang was het bedrijf direct $12,7 miljard waard. Voor ING wellicht reden om toch ook eens te starten met een eigen pagina op Pinterest.
Consumenten kunnen er terecht voor de meest uiteenlopende zaken. “Ben je op zoek naar tips voor een weekendje weg voor weinig? Praktische hulp bij de financiële opvoeding van je kind en vind je geld dilemma’s leuk – hey, kies je voor één sterrendiner of 83 frikandellen speciaal? – dit is je plek!”, aldus Monique Hulsman van Employer Branding & Communication ING op LinkedIn.
Geen Pinterest-button
Akkoord, ING is pas net gestart op Pinterest, maar het loopt nog niet echt storm. Op het moment van schrijven kent het account 34 volgers, wat in het niet valt bij de 376.000 op Facebook. Wellicht zou het toevoegen van een Pinterest-button op de website - naast de andere social media plugins - het aantal volgers snel kunnen doen vermeerderen. ING is overigens niet de enige bank die actief is op Pinterest. Een kort onderzoekje leert dat alleen ABN AMRO, Rabobank en Triodos Bank actief zijn op Pinterest. Ze kennen alle drie soortgelijke lage aantallen volgers, respectievelijk 32, 7 en 63. Opmerkelijk: geen enkele bank heeft een Pinterest-button beschikbaar op zijn website.