Rabobank en Mollie vermelden naam webwinkels op rekeningoverzicht

30 mei 2019 Banken.nl 2 min. leestijd

Consumenten die webwinkelen zien voortaan de naam van de winkel waar ze iets gekocht hebben terug op hun rekeningoverzicht. Het geldt voor alle transactie die verlopen via betaaldienstverlener Mollie, waarbij Rabobank de technologische oplossing levert. Het moet consumenten meer overzicht en duidelijkheid geven over hun uitgaven.

Het was de Consumentenbond al tijden lang een doorn in het oog, onduidelijke afschrijvingen op een rekeningoverzicht. Vaak pas na enig peinzen werd duidelijk welke transactie schuilging achter bijvoorbeeld C&M*VOF ARMOTA. Het leidde zelfs tot een heus meldpunt: het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften. Voor Rabobank voldoende aanleiding om de handschoen op te pakken en samen met betaaldienstverlener Mollie te werken aan een oplossing.

Duidelijkheid en profilering

Voortaan zien consumenten die iets kopen de transactie terug in een heldere omschrijving en tenaamstelling, zodat meteen duidelijk is waar de afschrijving betrekking op heeft. “Een duidelijke tenaamstelling op het rekeningafschrift is heel belangrijk, omdat de consument hierdoor direct ziet waar hij een bestelling geplaatst heeft”, zegt Remco Boer namens Mollie. “Bovendien is het belangrijk voor de zichtbaarheid van de webwinkel. De naam op een transactie is dan ook een belangrijk stuk profilering voor de ondernemer. Aangezien Mollie zo’n 50% van de Nederlandse markt bedient, heeft deze aanpassing veel impact.” Een markt waar naar verluidt jaarlijks 378 miljoen iDEAL-transacties in plaatsvinden.

Rabobank en Mollie vermelden naam webwinkels op rekeningoverzicht

Rabobank zegt dat een duidelijke tenaamstelling ongerustheid voorkomt. Een gevoel wat veel mensen hebben als ze een transactie zien die niet binnen een seconde te herleiden is. Het is een zorg die samenhangt met voortdurende berichtgeving over fraude met internetbankieren en phishing. "Zodra je een onbekende naam ziet op je bankafschrift, dan denk je in eerste instantie dat er iets niet klopt. Dat voorkomen Rabobank en Mollie nu door eerst de naam van de webwinkel te tonen”, legt Nico Strauss uit, Tribe Lead B2B Services bij Rabobank. “Voor winkeliers die bij Mollie zijn aangesloten biedt dit extra gemak. En consumenten zien nu direct een heldere naam in de bankieren app, ongeacht de bank waar zij hun rekening hebben lopen. Afboekingen zijn op deze manier bijvoorbeeld direct te controleren.”

In gesprek voor uitbreiding

Rabobank is naar eigen zeggen de eerste bank die het probleem van onduidelijke tenaamstellingen bij de hoorns heeft gevat. Voorlopig werkt de dienst als de webwinkel in kwestie gebruikt maakt van Rabo Omnikassa, een betaalservice voor e-commerce. Met Mollie heeft de bank dus een samenwerking gesloten. Rabobank geeft aan in gesprek te zijn met andere grote betaaldienstverleners om dezelfde oplossing verder uit te breiden.