Fintech Klarna blikt terug op Money 20/20
Roel Lammers is Marketing Manager bij het Zweedse Klarna, bekend als aanbieder van betaaloplossingen. Lammers bezocht begin juni het event Money 20/20 in Amsterdam, waar financiën en technologie traditiegetrouw samenkomen. Een ideale gelegenheid om te netwerken, innovaties te ontdekken en te luisteren naar vooraanstaande personen uit het wereldje. Lammers bezocht diverse ‘keynote speeches’ en paneldiscussies. Voor Banken.nl beschrijft hij zijn bezoek aan Money 20/20.
Zelf beklom ik het podium om, met mijn kennis van marketing en product marketing, Klarna te vertegenwoordigen in een paneldiscussie over ‘Bank as a product’. Ik besprak hierbij de verfrissende positionering van Klarna. Klarna onderscheidt zich als disruptor van de andere fintechs door een opvallende branding. Denk hierbij aan de Smoooth Dogg-campagne eerder dit jaar. Deze opvallende branding was zelfs reden voor Snoop Dogg om te investeren in Klarna.
Daarnaast heb ik mijn tijd op het event gebruikt voor het bezoeken van een breed scala aan keynotes van voor mij zowel bekende als onbekende bedrijven. Dit waren de highlights van mijn bezoek:
Ralph Hamers, CEO van ING Group
Op de eerste dag bezocht ik de keynote van Ralph Hamers. Hij sprak op het hoofdpodium over de veilige bank van de toekomst. Dat ging volgens hem vooral om het creëren van oplossingen voor de risico’s van digitalisering. Hij beargumenteerde dat de traditionele banken nog veel vertrouwen hebben, maar dat ze dit ook snel kunnen verliezen door bijvoorbeeld een gegevenslek. Hij benadrukte het belang van data security, data privacy én bereikbaarheid als voorwaarden van vertrouwen.
Susanne Rice, United States National Security Advisor (2013-2017) van President Obama
Hierna vervolgde ik mijn bezoek bij Susanne Rice. Een vreemde eend in de bijt op het event, vanwege haar functie. Haar sessie was om die reden ook niet zo on-topic. Desalniettemin had ze een interessant verhaal te vertellen over haar werk voor Obama. Ze refereerde naar hem als ‘No drama Obama’ omdat hij altijd kalm en pragmatisch bleef. Een van de memorabele dingen was dat hij een cultuur wist te creëren waar inhoudelijke experts niet alleen werden gehoord, maar ook de mogelijkheid hadden om een mening te uiten die niet in lijn was met die van hun meerderen.
Paneldiscussie: The challenger bank model: West vs. East
Matthew Chen, de CEO van Sunline’s Oversea Business Group (wereldwijde import en export van onder meer fruit en FMCG), vertelde tijdens deze paneldiscussie dat de banken in het oosten zeer nauw samenwerken met toezichthouders om de regelgeving te beïnvloeden. Hij vertelde verder dat China eerder werkte met zwarte lijsten (die verbieden wat bedrijven kunnen doen), maar nu de transitie heeft gemaakt naar naar witte lijsten (die toestaan wat wel in orde is). De reden dat challenger banks zo snel in China konden groeien, is omdat daar een groot deel van de bevolking geen bank heeft.
Hoyoung Yun, CEO van Kakaobank
Kakaobank is een mobile-only bank die is opgericht door een Zuid-Koreaans internetbedrijf en gedeeltelijk eigendom is van Tencent. Kakaobank heeft in slechts zeven kwartalen 9,3 miljoen gebruikers kunnen werven; ongeveer 18% van de bevolking. Het openen van een bankrekening duurt slechts 7 minuten en het duurt 10 seconden om geld naar een vriend over te maken. Een enorm smoooth proces, om het in Klarna bewoording te omschrijven. Het is inmiddels de meest geïnstalleerde en gebruikte bankapplicatie in Zuid-Korea. Yun vertelde dat ze 34% van alle vragen van klanten via hun chatbot kunnen afhandelen en dat ze nu hard werken aan de integratie van voice.
Paneldiscussie: Towards new commercial models in payments in retail
Mijn Klarna-collega Henrique Di Lorenzo, Senior Manager Strategic Partnerships, deed mee aan deze discussie. Hij betoogde dat technologie nu een consumptiegoed is geworden en dat je marketing nodig hebt om je te onderscheiden. Een quote van een van de andere participanten, Lu Zarawski, Practice Lead, Retail Banking & Consumer Payment van ACI Worldwide viel op: “In Europa houden we niet van onze banken, maar we vertrouwen ze wel. We houden wel van ons social media bedrijf, maar we vertrouwen ze niet.” Stof tot nadenken.
“In Europa houden we niet van onze banken, maar we vertrouwen ze wel. We houden wel van ons social media bedrijf, maar we vertrouwen ze niet.”
Een andere interessante uitspraak las ik in een case studie in een brochure van Meniga: “Banken concurreren niet langer alleen meer met andere banken. Tech giganten en mobiele betaalproviders, van Google, Amazon, Facebook en Apple tot Baidu, Alibaba en Tencent, hebben allemaal de banksector op het vizier. Deze techreuzen en fintechs wringen zich tussen de banken en hun klanten, met de reële mogelijkheid dat banken hun positie als de nummer één in de financiële dienstverlening verliezen. De meeste van hen zijn begonnen met het toevoegen van mobiele betalingen aan hun platformen. Het zal niet lang duren voordat zij terrein wegkapen op andere gebieden in de financiële dienstensector.”
Jason Thompson, CEO van OVO
OVO is het snelst groeiende betaalplatform van Indonesië. In het land wonen 265 miljoen mensen, waarvan er 130 miljoen geen bank hebben; 90 procent van alle transacties zijn contant. OVO is er in een korte tijd in geslaagd om het grootste betaalplatform te worden van Indonesië. Vandaag de dag hebben 115 miljoen mensen een OVO-wallet in hun telefoon. Deze snelle groei kwam door slimme partnerships met het populaire taxiplatform Grab, het e-commerce platform Tokopedia en de belangrijkste verzekeraar Prudential. Het bedrijf heeft nu ook diensten op het gebied van consumenten- en handelskredietverlening geïntroduceerd, genaamd OVO pay later. Interessant genoeg heeft 80% van alle MKB’ers geen toegang tot leningen, 97% heeft geen verzekering en 99,7% heeft geen beleggingsrekeningen. Kortom: een enorm succesverhaal over inclusie en het bieden van financiële toegang aan 265 miljoen Indonesiërs, waarbij data en mobiele infrastructuur de sleutels waren.
Roland Palmer, Managing Director van Alibaba Group en hoofd Alipay Europa
De titel van Palmers keynote luidde: ‘Payments plus, a digital lifestyle platform for the consumer of the future’. Hij vertelde hoe ieder jaar 150 miljoen Chinezen naar het buitenland reizen en hoe Alipay hen de mogelijkheid geeft om met Alipay te betalen in de rest van de wereld. Alipay is nu geïntegreerd met winkeliers in 55 andere landen. Het platform richt zich in eerste instantie vooral op luchthavens (duty-free), warenhuizen, luxe merkwinkels, ketens, apotheken en toeristische attracties. Hij kondigde aan dat Alipay nu samenwerkt met Splyt - een Brits taxibedrijf. Alipay verwerkt op het moment maar liefst een duizelingwekkende 256.000 transacties per seconde.
Al met al was Money 20/20 dit jaar een enorm boeiende ervaring, wat een uitgebreid beeld opleverde van wat er op het moment speelt in de wereld van payments. De verschillende verhalen van internationale partijen lieten zien hoe de weg naar succes op allerlei manieren bewandeld kan worden: de één gaat voor slimme samenwerkingen, de ander voor een extreem snelle user experience. De afgelopen tijd was in ieder geval één van de meest dynamische periodes ooit op het gebied van betalingen.