Klarna ontwikkelt AI-based fototool voor shoppers
Vrijwel iedereen kent het wel. Je loopt over straat en ziet zo iets ontzettends tof dat je ook wil hebben. Geen idee alleen van welk merk het betreffende kledingstuk, gadget of poster is, en dus al helemaal geen idee waar je het kan kopen. Dat nooit meer, moet Klarna gedacht hebben.
Het buy-now-pay-later bedrijf heeft een AI-tool ontwikkeld waarmee consumenten ten alle tijden een foto kunnen maken van dingen en stijlen in hun omgeving, vervolgens direct kunnen zien waar ze (voor de beste deal) kunnen kopen.
De app kan visueel meer dan tien miljoen artikelen identificeren – van kleding tot woninginrichting en elektronica – en deze matchen met meer dan vijftig miljoen winkelaanbiedingen in Klarna’s zoek- en vergelijkingstool. De functie is vooralsnog alleen beschikbaar in de VS, Groot-Brittannië, Zweden, Denemarken en Noorwegen.
De app bouwt voort op het eerder gebruik van AI door Klarna bij de ontwikkeling van zijn ‘discovery shopping feed’- een app die producten aanbeveelt op basis van persoonlijke interesses.
Overigens blijft het hier niet bij. De BNPL-gigant is druk bezig met een functie waarmee shoppers de streepjescodes op artikelen kunnen zien om bijvoorbeeld de klantbeoordelingen te lezen, of te checken of het item nog in andere kleuren of elders goedkoper beschikbaar is.
“Net zoals het internet iedereen toegang gaf tot informatie, geeft AI iedereen toegang tot intelligentie, context en personalisatie”, legt CEO Sebastian Siemiatkowski uit. “Bij Klarna gebruiken we dit om de kloof tussen de fysieke en digitale wereld te overbruggen.”