Jongere generaties besparen minder door sociale druk

01 november 2019 Banken.nl

Het is belangrijk om ‘mee te doen’, zo belangrijk zelfs dat besparen er daardoor regelmatig bij inschiet. Dat geldt met name voor jongere generaties. Tegelijkertijd vinden jongeren het in vergelijking met ouderen moeilijker om open te zijn over hun financiële situatie, ze ervaren hierop een groter taboe. Elke generatie heeft bovendien zijn eigen guilty pleasures wat betreft posten om op te besparen. De bevindingen komen naar voren uit onderzoek van SNS in het kader van Wereld Bespaardag.

SNS, onderdeel van de Volksbank, maakt zich de laatste jaren hard voor het financieel weerbaar maken van consumenten. Financieel weerbaar houdt simpelweg in dat onvoorziene tegenvallers zonder hulp van buitenaf op te vangen zijn. En waar gewone hulp vaak nog gratis is, is dat bij lenen doorgaans niet het geval. Een gebrek aan financiële weerbaarheid kan ervoor zorgen dat men op een hellend vlak terecht komt. Gisteren was het Wereld Bespaardag en dat was voor SNS aanleiding om te onderzoeken waarop Nederlanders wel en waarop ze niet graag besparen.

Boodschappen populairste post om te besparen

Slechts een fractie van de Nederlanders probeert nooit te besparen. Mogelijk omdat ze het al opgegeven hebben of juist omdat ze geld in overvloed hebben. De Nederlanders die dat wel proberen doen dat het vaakst op boodschappen (82%) en het kopen van kleding (73%). Het geven van een rondje in de kroeg wordt met afstand het minst op bespaard (7%), iets wat voornamelijk komt door sociale druk. Uiteindelijk wil niemand bekend staan als de vrek of als degene die altijd naar huis gaat kort voor het moment dat het zijn of haar beurt is voor een rondje.  

SNS merkt op dat met name in sociale situaties een taboe heerst op pogingen tot geld besparen. Daarbij geldt dat hoe jonger de generatie, hoe moeilijker men het ervaart om nee te zeggen. Bij generatie Z (ruwweg geboren vanaf 1996) ligt dit percentage op 53%, waar dat bij babyboomers nog slechts 25% is. Men zou kunnen denken dat het sociale leven van die laatste groep toch al in een plooi ligt. Interessant is ook dat vrouwen het moeilijker vinden dan mannen om onder sociale druk uit te komen. 

Taboe vroeg aangeleerd

“We merken dat over geld praten een taboe is voor iedereen. Als kind krijgen we dat al mee”, vertelt Marieke Commandeur, Manager Expertisecentrum Financiële Weerbaarheid bij SNS. “Denk aan dat gevoel als kind toen je stiekem een extra centje toegestopt kreeg van je opa, waar je niet over mocht doorvertellen.” Dat laatste zou natuurlijk kunnen komen omdat opa alleen zijn lievelingskleinkind een extraatje gaf en wilde voorkomen dat hij ook de rest wat moest geven, maar het staat volgens Commandeur voor een manier van denken die al vroeg wordt ingebakken. 

Commandeur vervolgt: “Jongeren hebben daarnaast in sterke mate te maken met peer-pressure. Dat zie je bij het regelen van een gezamenlijk cadeau in een groepsapp. Ze denken dat ze gierig overkomen als ze niet meegaan met de rest, terwijl dat dus niet het geval is. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 85 procent van de ondervraagden het juist sterk vindt als iemand iets afzegt omdat diegene op zijn geld moet letten. Op Wereld Bespaardag zou ik dus als tip willen meegeven: praat er met vrienden en familie over. Hiermee verlaag je de drempel voor jezelf en zullen mensen graag met je meedenken. Daarnaast voorkom je voor jezelf ook geldzorgen.” 

Guilty pleasures bij besparen

SNS onderzocht ook waar mensen het liefst op besparen en daaruit komen interessante verschillen per generatie naar voren. Bijna de helft van de babyboomers maakt weleens goede sier met een cadeautje waarop ooit een kortingssticker zat, die ze vervolgens vakkundig verwijderd hebben. Millennials daarentegen slaan liever een knipbeurt over, terwijl jongvolwassenen (tot 23 jaar) het liefst een etentje met vrienden afzeggen.