Sinterklaas pinde er lustig op los
Met de terugkeer van de goedheiligman naar zijn Spaanse residentie is de rust in Nederlandse huizen voor even wedergekeerd. In elk geval tot Kerstmis. De Sint liet voor zijn vertrek aan Betaalvereniging Nederland wel weten hoeveel hij in de periode voor 5 december had uitgegeven. Ook kwam naar voren dat Sinterklaas graag gebruikmaakt van contactloos betalen.
Nederlandse winkeliers zullen alle discussie rond het Sinterklaasfeest ongetwijfeld met lede ogen aanzien. Hoe meer gedoe er is over het al dan niet zwart zijn van metgezel Piet, hoe meer men zich af begint te keren van dit nationale feest en overstapt naar die andere rood geklede goedzak met witte baard. Traditioneel is de week voorafgaand aan 5 december een periode waarin winkeliers goede zaken doen, zo bleek ook dit jaar uit cijfers die Sint doorspeelde aan Betaalvereniging Nederland.
Sint plus Black Friday
Het moge geen verrassing zijn dat in de Sinterklaasweek fors meer werd uitgegeven dan in een normale week. Dit jaar kwam het ook nog eens zo uit dat Black Friday in het weekend voor 5 december viel, waardoor de uitgaven nog een extra duw in de rug kregen.
Op vrijdag 29 november - Black Friday - is met afstand het meest uitgegeven. Online werd voor €363 miljoen uitgegeven, verdeeld over iDEAL en betalingen via creditcard. In fysieke winkels werd voor maar liefst €600 miljoen uitgegeven, wat de totaalsom op die dag op bijna een miljard laat uitkomen.
10% wearables
Op de drukste momenten werd volgens de Betaalvereniging meer dan 900 keer per seconde elektronisch betaald in winkels. Een belangrijk deel daarvan was contactloos, zo'n 70% zelfs. “Contactloos betalen is veruit de populairste manier van betalen in winkels,” zegt Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland. “Steeds meer grote bedragen boven 25 euro worden nu ook contactloos afgerekend, mét pincode.” Daarbij is betalen met wearables ook in opkomst. De Sint - die naar verluidt ook een NFC-chip in zijn staf en in zijn mijter heeft zitten - rekende in bijna 10% van de gevallen af met een wearable of smartphone.