Lloyds Bank stopt met versturen papieren hypotheekoverzichten

10 januari 2020 Banken.nl 2 min. leestijd

Lloyds Bank stapt volledig over op digitale hypotheekoverzichten en zegt envelop en papier definitief vaarwel. De digitale informatievoorziening bespaart naar eigen zeggen zo’n 240.000 enveloppen en meer dan een miljoen A4-tjes op jaarbasis. Alleen klanten die nadrukkelijk aangeven wel nog papier te willen ontvangen krijgen deze ook. 

Het is uiteraard niet zo dat Lloyds Bank nu pas het concept van digitale informatievoorziening ontdekt heeft. De bank verstuurt al jaren parallel papieren en digitale overzichten aan klanten. Daar komt nu een einde aan, want Lloyds stapt volledig over op digitaal. Enerzijds geeft het klanten volgens Lloyds nieuwe voordelen en anderzijds is het weer een stapje op het pad der duurzaamheid. Een klein stapje weliswaar, want omgerekend gaat het om zo’n twintig bomen per jaar die hiermee gered worden, uitgaande van een boom van tien meter hoogte en dertig centimeter stamdikte. 

Wijziging in processen

“De omschakeling naar digitale informatie voor de klant betekent een behoorlijke wijziging in onze processen. De laatste jaren verstuurden wij overzichten van bouwdepots, jaaroverzichten en mutaties zowel digitaal als op papier en iedereen was dat zo gewend. Toch denk ik de omschakeling naar ‘digital only’ goed is”, stelt Joyce Ros, Head of Operations. “Het levert een bijdrage aan duurzaamheid en kostenbesparing, maar belangrijker zijn de voordelen voor onze klanten.”

Volgens Ros profiteren klanten van het feit dat documenten niet meer kwijt kunnen raken, ze staan immers altijd netjes opgelijnd in het digitale klantportaal. Hierbij valt te denken aan het verzamelen van documenten voor belastingaangifte. Naast het altijd beschikbaar zijn geeft Ros aan dat klanten voortaan ook de mogelijkheid hebben om bepaalde relevante documenten te delen met accountants, notarissen of financieel planners.

Het delen van documenten - ofwel data - is onder de GDPR echter aan strenge voorwaarden gebonden. Het is nu nog niet mogelijk dat adviseurs rechtstreeks hebben tot klantdata. Die mogelijkheid wordt volgens Lloyds onderzocht. “Wij denken in de loop van 2020 de antwoorden op deze en andere vragen te hebben en dan data-deling op verantwoorde manier verder vormgeven. Voor nu denken we echter al een belangrijke stap te hebben gezet in het verder efficiënt maken van het administratieve traject”, besluit Ros.