Rijksmuseum gaat volledig cashless met hulp van Adyen

03 juni 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Een bezoek aan het Rijksmuseum is met ingang van deze week alleen nog mogelijk via digitaal betalen, of het nu via een pinpas, een smartphone of door het scannen een QR-code gaat. Het Rijksmuseum maakt hierbij gebruik van het platform van betaaldienstaanbieder Adyen. Met cash geld is het museum niet meer te betreden. Waar het enerzijds bijdraagt aan het tegengaan van besmetting van het coronavirus, geeft het internationale bezoekers ook meer mogelijkheden. 

Kapitein Frans Banninck Cocq en de zijnen konden de afgelopen maanden rustig aan doen. Zelden waren er zo lang zo weinig bezoekers voor ‘s lands bekendste museum en zo weinig bewonderaars van het beroemdste schilderij aldaar, de Nachtwacht. Sinds deze week is het museum weer geopend. Vergeleken met voor de uitbraak van de corona-pandemie is één ding wezenlijk anders: toegang is alleen nog mogelijk door digitaal te betalen. 

Het Rijksmuseum zocht de samenwerking met Adyen, één van Nederlandse grootste betaaldienstverleners. Ook 'het Rijks' verkoopt immers steeds meer kaartjes online, wat zorgt voor een bijbehorende stroom aan online betalingen die het te verwerken krijgt. “Onze partner Adyen biedt een gerenommeerd betaalplatform. Ik ben hen dankbaar voor de kennis en technologie die ze in huis hebben, waardoor onze bezoekers volledig cashless kunnen betalen”, laat Hendrikje Crebolder, directeur media & development Rijksmuseum, optekenen.

Het zal nog wel even duren voor het aantal bezoekers weer op het oude niveau terugkomt. Zeker omdat het internationale toerisme lang nodig zal hebben om te herstellen van de dreun die het ontvangen heeft. Toch ziet men deze ontwikkeling naar volledig cashless alvast als voorsorteren op de toekomst. 

“Deze innovaties brengen verschillende voordelen met zich mee. Fysiek contact wordt tot een minimum beperkt, omdat wachtrijen korter zullen zijn, betalen bij pinapparaten kan nu zonder fysiek contact en bezoekers kunnen via ons platform met vrijwel alle betaalmethoden ter wereld betalen. Dit biedt gemak voor de grote hoeveelheid buitenlandse bezoekers die het Rijksmuseum hopelijk snel weer mag ontvangen.”, aldus Pieter van der Does van Adyen.